Bedrijfsleven snakt naar nieuwe oeververbinding Rijn

11 maart 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - Ondernemers van VNO-NCW Valleiregio en Rivierenland, het MKB, de lokale bedrijvenkringen in de Betuwe en de Vallei, bewoners, wethouders en raadsleden waren het dinsdagavond volledig met elkaar eens. Voor de verdere ontwikkeling van de Vallei en de Betuwe is het noodzakelijk om een nieuwe oeververbinding over de Rijn bij Rhenen te realiseren.

Dit bleek tijdens de door VNO-NCW Midden georganiseerde debatavond over de zuidelijke ontsluiting van de Gelderse Vallei. Een grote meerderheid van de aanwezigen gaf te kennen alleen in een structurele en duurzame oplossing te geloven. Maar liefst driekwart van de aanwezigen is voor doortrekking van de A30 naar de A15. Deze ontbrekende schakel in het hoofdwegennet staat sinds de wederopbouw in de jaren vijftig al op de agenda, maar is nooit gerealiseerd. Een doortrekking lost zowel de verkeersproblematiek tussen de regio’s en de leefbaarheid van de vele kernen op.

Infrastructuur

Onbegrip was er voor de houding van de provincies en een aantal regiogemeenten die wel enorme bouwplannen hebben, maar structureel vergeten eerst de infrastructuur op orde te brengen. Veenendaal heeft als derde stad in de provincie Utrecht een belangrijke opvangfunctie voor de regio en wil 2500 woningen bouwen, terwijl de infrastructuur in gemeente en regio hier niet voor gemaakt is. Zowel de Betuwe als de Vallei hebben met de Betuwse bloem en de ambitie Food Valley ambitieuze plannen, die niet kunnen slagen als de ontbrekende infrastructuur niet wordt aangelegd.

Brug naar de toekomst

Het pleidooi van de Rhenense burgemeester Joost van Oostrum om een brief te schrijven naar de minister werd door de aanwezigen van harte ondersteund. Rudi Roels, bestuurslid van VNO-NCW Valleiregio, gaf te kennen dat de regio het eenduidige standpunt dat tijdens deze debatavond naar voren kwam, duidelijk te kennen mag geven in Den Haag. ,,Een brug of een tunnel is daarbij een kwestie van inpassing. Wij zullen vanuit VNO-NCW Midden onze verantwoordelijkheid nemen om samen met de regio de brief te ondertekenen en wij roepen iedereen op ons voorbeeld te volgen.”

Korte termijn

Het grootste deel van de aanwezigen liet ook weten op korte termijn maatregelen te willen zien van de provincies Gelderland en Utrecht. Geen verbod voor vrachtwagens, zoals een enkeling opperde, maar slimme en simpele oplossingen. Daarbij gaven bewoners en bestuurders aan bereid te zijn natuurwaarden in te leveren, als dit de veiligheid en het woongenot ten goede komt. De bal ligt nu bij de gedeputeerden en de statenleden van de provincies Gelderland en Utrecht om met de uitkomsten van de avond aan de slag te gaan.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie