Betaald parkeren en vergunningen bij station

25 maart 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - Het gemeentebestuur wil betaald parkeren invoeren aan de noord-en zuidkant van station Ede-Wageningen. Om uitwijken naar de omgeving te voorkomen, realiseert zij in deze straten een systeem met parkeervergunningen. Aanwonenden die hier per straat voor kiezen, gaan daar 45 euro per plek per jaar voor betalen. Verder komt er een blauwe zone voor tijdelijk parkeren (maximaal twee uur) op de kop van de Parkweg.

Dat laatste ontlast deze straat van langparkeerders (zoals treinreizigers) en biedt de mogelijkheid voor het winkelend publiek (in De Spindop) om hun auto goed kwijt te kunnen. Ook levert de grote hoeveelheid geparkeerde auto's overlast bij de bevoorrading met vrachtauto's. De blauwe zone geldt in principe tussen het Zuidplein bij het station en de Blokkenweg.

De maatregelen zijn in een eerder stadium voorgelegd aan de ondernemers van de Parkweg en omwonenden van het station. Daarbij konden mensen hun reacties op de plannen geven. Voordat een definitief besluit wordt genomen, legt het college de plannen nog voor aan de raadscommissie Beheer en Fysieke Omgeving (9 april).

De parkeerterreinen bij het station Ede-Wageningen zijn nu overvol. Door het tekort aan parkeerpIaatsen bij het station parkeren mensen hun auto in de omliggende straten. Dit geeft overlast aan omwonenden, die hun eigen auto minder goed kwijt kunnen.

Het aantal parkeerplaatsen wordt uitgebreid. De opbrengsten van het betaald parkeren worden onder meer gebruikt om beide parkeerterreinen bij het station op te knappen. Zo wordt het terrein aan de zuidzijde verhard, komen er parkeervakken en verlichting. Door het toepassen van een klantvriendelijk tarief wil het college het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren.

Het voorstel is om in de directe omgeving tussen 10.00 en 14.00 uur vergunningparkeren in te voeren. Het gaat hierbij om een gebied van circa 100 meter rondom de Parkweg. In de toekomst kan dit worden uitgebreid, afhankelijk van de bevindingen en de mogelijke overlast in de omgeving. Bij vergunningparkeren mogen alleen de bewoners of mensen die daar werken hun auto parkeren.

,,Uit de reacties blijkt dat er draagvlak voor is. De afbakening van de straten is nog niet bekend. Per straat wordt er een keuze gemaakt, want per woning is dat niet mogelijk. Als de meningen in een straat ongeveer fifty-fifty zijn, beslist de gemeente. Maar meestal komen bewoners er samen wel uit'', licht wethouder Peter van 't Hoog toe.

Om het vrachtverkeer minder te hinderen, komt er vermoedelijk ook éénrichtingsverkeer, waarvoor eerst een verkeersbesluit wordt genomen. Het gaat om de Parkweg tot aan de Nassaulaan, de Willem Witsenlaan en de Anton Mauvestraat.

Mogelijk kunnen alle wijzigingen per 1 januari 2010 ingaan.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie