Discussie over parkeren station

15 april 2009 om 00:00 Nieuws

Noord, de Keetmolenwijk, heeft volgens haar vertegenwoordiger Steven Kroesbergen onoverkomelijke problemen met de voorstellen om daar een parkeervergunningsstelsel in te voeren. Zuid daarentegen kan er volgens Freek Appel, de voorzitter van het wijk overleg Ede-Zuid, mee instemmen, dat daar een vergunningstelsel komt. In de Keetmolenwijk hebben de bewoners nu te maken met een blauwe zone. Iets dat volgens Steven Kroesbergen goed werkt. De bewoners begrijpen niet waarom dit bij hen vervangen moet worden. Dat de kosten voor een blauwe zone (nu) nog lager zijn dan die van een parkeervergunning, is volgens hen geen argument. Zeker niet omdat de twee tarieven gelijk getrokken gaan worden.

,,In Ede-Zuid is er wel een draagvlak’’ EDE - Hemelsbreed is er een kleine afstand tussen de noordelijke omgeving van het stationsgebied Ede-Wageningen en de zuidelijke omgeving. Wat parkeren betreft is er wel een grote afstand, zo bleek donderdagavond in de commissie Beheer Fysieke Omgeving (BFO).

door Jan de Boer

Volgens Han Schipper (ChristenUnie) zijn er in Ede-Zuid bezwaren tegen de invoering van parkeervergunningen. Hij deed daarom de suggestie aan partijgenoot en wethouder Peter van ‘t Hoog om met Noord en Zuid in gesprek te gaan. Iets wat de verkeerwethouder bereid was te doen. Meteen al maakte Van ‘t Hoog duidelijk dat hij in die gesprekken uit gaat van het principe gelijke monniken, gelijke kappen.

In Noord zien ze het gesprek wel zitten, zo bleek uit de reactie van Kroesbergen. In Zuid is de wethouder volgens Freek Appel ook welkom. Maar heeft het gesprek in de ogen van Appel in feite geen enkele zin. ,,In Ede-Zuid is er een draagvlak voor alle maatregelen, die daar getroffen worden.”

Uit de klei

Iedereen was het er wel over eens dat het parkeerterrein op het oude Enkabad moet worden verbeterd. Wout Schotsman (PvdA) kon uit eigen ervaring spreken. Nadat hij in een ‘natte boel’ op het Enkaterrein z’n auto had neergezet, werd hem na de treinreis in Den Haag gevraagd of hij uit de klei was getrokken. Ook lijkt iedereen overtuigd te zijn van een uitbreiding van het parkeercapaciteit op de defensieterrein.

Betaald parkeren op het stationsterrein blijft een discussiepunt. De angst bestaat dat reizigers daardoor de trein niet meer nemen. ,,En dat is slecht voor het milieu”, stelde Ab Dominicus (GroenLinks/PE). Volgens Van ‘t Hoog kan het betaald parkeren ook betekenen, dat er meer treinreizigers met de bus of op de fiets naar het station komen.

Buiten kijf staat volgens de wethouder dat de kosten niet uit de algemene middelen kunnen worden bekostigd. Daarom wordt er gedacht aan het instellen van een parkeertarief van 3,50 euro. ,,Een tarief dat aan de onderkant van de tarieven van stations ligt in Nederland.’’

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie