De puzzel valt niet in elkaar voor Jaap van Lagen

3 mei 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - Coureur Jaap van Lagen was voor het eerst actief in Afrika. In het Marokkaanse Marrakesh wachtte de fabriekcoureur van LADA Sport twee WTCC-races. Van Lagen finishte beide wedstrijden, respectievelijk als 20e en 15e. Een drive through penalty en een touché verhinderden een scherp resultaat. ,,Op de belangrijke momenten viel het net niet op de plek. Belangrijk is dat we veel data hebben verzameld voor volgend seizoen."

,,De cultuur is hier totaal anders dan in Europa, maar de stad is mooi en de mensen uiterst vriendelijk", vond Jaap van Lagen na zijn kennismaking met de grote stad in het midden van Marokko. Voor het eerst in geschiedenis van het WTCC was het WK voor toerwagens te gast op Afrikaanse bodem.

De arena bestond uit een stratencircuit van 4,7 kilometer. Een smalle baan met veel rechte stukken, chicanes en een echte 'knijper'. Zo op het eerste gezicht een saai baantje, maar als je er rijdt blijkt het best spannend. Het is er smal en je kunt de curbstones vol nemen, dus flink vliegen en gek doen."

De kunst van het kwalificeren zat hem in de topsnelheid op de rechte stukken. In de eerste stint zette Jaap van Lagen aan voor het derde rondje waarin het moest gebeuren. ,,Tja, net in dat rondje ging de rode vlag uit omdat een andere rijder de baan blokkeerde na een spin." De tweede poging zocht de LADA-coureur uit Ede naar een slipstream bij één van de andere rijders.

,,Ik kon aanvankelijk mee in het spoor van een BMW-coureur, maar op het laatst zat ik op zijn bumper waardoor ik weer tijd verloor." Zo kwam een 21e tijd op de borden. De kwalificatietijd van 1:53.001 stond in contrast met het resultaat dat de fabriekscoureur klokte in de warming up: 1:51.938, goed voor een 16e tijd. ,,Er zat meer in, maar het kwam er deze keer niet uit."

Tumultueus

In de eerste race besloot Jaap van Lagen het gedrang voor de eerste chicane te omzeilen. ,,Ik koos voor de weg rechtdoor om zo letterlijk om de ellende heen te rijden. Een paar ronden later deed ik dat nog een keer, omdat twee auto's voor me de weg versperden." Tumultueus was deze openingsfase zonder twijfel. Na één ronde kwam de safety car in de baan om het veld op te vangen. De wedstrijdleiding vond echter dat de LADA-coureur, inmiddels opgerukt naar plek 19, door het missen van een chicane oneigenlijk voordeel had geboekt. ,,Ik kreeg een drive through penalty. Daarna was een 20e plaats het hoogste haalbare."

Na de staande start in race 2 trachtte Jaap de andere Nederlander in het veld, Tom Coronel, achter zich te houden in de derde bocht. ,,Ik remde heel laat, maar zat net op het vuile deel van de baan. Daardoor schoot ik iets door en had te weinig grip om twee spinnende BMW's te ontwijken. Ik tikte één auto aan, waardoor mijn band rechtsvoor lek ging."

Van Lagen haalde een nieuwe band, maar kon door een verbogen wielophanging niet meer aanvallen. ,,Ik wilde toch finishen. Enerzijds omdat je nooit weet wat er gebeurd op zo'n stratencircuit, maar ook om belangrijke ervaring op te doen voor volgend jaar." De strategische race leverde de LADA-fabriekscoureur uiteindelijk de 15e plaats op.

,,Dit weekeinde had er meer ingezeten en dat is jammer. Aan de andere kant zijn we nog niet snel genoeg om mee te doen voor de punten. Dan maakt p15 of p12 ook niet uit", weet Jaap van Lagen. ,,De wegligging van de LADA is dik in orde, dat bleek ook hier in Marrakesh. Als we in Valencia de nieuwe motor krijgen, komen er kansen om WK-punten te halen."

De volgende race voor het WTCC vindt plaats in het weekeinde van 17 mei op het circuit van Pau in Frankrijk.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie