Veel interesse voor 30minutenbewegen
13 mei 2009 om 00:00 NieuwsDe aanleiding van het werkbezoek is een wettelijke regeling die in China in voorbereiding is om breedtesport voor alle Chinezen te promoten en verder te ontwikkelen. Voordat deze wet wordt bekrachtigd, willen de verantwoordelijke hoge ambtenaren poolshoogte nemen in Nederland en Zwitserland, twee voorbeeldlanden op het gebied van sportdeelname.
Directeur Clémence Ross en programmamanager campagne Jaap de Graaf schetsten de positie van NISB in Nederland: ,,Tien jaar geleden gestart als klein instituut met 25 mensen, is de organisatie inmiddels uitgegroeid tot een club van zo’n honderd medewerkers.” NISB ontwikkelt methodes om specifieke doelgroepen in beweging te krijgen, test ze in proefregio’s en implementeert effectief gebleken methoden. ,,De campagne 30minutenbewegen zorgt ervoor dat meer mensen zich bewust zijn van de noodzaak om voldoende te (blijven) bewegen. Op die manier vormen de campagne en de structurele programma’s samen een sluitend geheel.”
Verbazing
De Chinese bezoekers verbaasden zich over het feit dat de landelijke beweegcampagne niet door de overheid zelf wordt uitgevoerd, maar wordt uitbesteed aan een onafhankelijk instituut. Ze waren erg onder de indruk van de brede opzet van de werkzaamheden van NISB en de bereikte resultaten in de afgelopen tien jaar. De aanpak om juist vanuit gemeentelijk niveau mensen in hun eigen (sociale) omgeving te benaderen, wijkt erg af van de meer top-down werkwijze in China. Ook de mogelijkheid om samen te werken met het bedrijfsleven bij een campagne, was voor de Chinese delegatie een ‘eye-opener’.
NISB investeert graag in internationale uitwisseling van kennis. Zo organiseerde de organisatie een paar maanden geleden een internationale werkconferentie samen met Wageningen Universiteit, waaraan vertegenwoordigers uit 23 landen deelnamen. Ook kwam in 2008 een minister uit Singapore op bezoek.