Jaap van Lagen rijdt beste WTCC race ooit

17 mei 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - In de tumultueuze tweede wedstrijd op Pau genoot Jaap van Lagen van een perfect sturende LADA 110 WTCC. Het resultaat was er na: een dertiende plaats. De beste klassering ooit voor de Nederlandse LADA-fabriekscoureur in het WTCC. ,,Ik kon tot het einde blijven pushen. M'n tijden bleven maar 0,2 of 0,3 sec weg van de Seat fabriekrijders. En met de nieuwe motor zit er nog veel meer in", blikte Van Lagen vast vooruit naar komende race op Valencia.

Het goede resultaat in Frankrijk vormde ook een mooie beloning voor de servicecrew van LADA Sport. De monteurs werkten tot in het holst van de nacht om de schade aan de LADA van Jaap van Lagen te herstellen na een incident in de kwalificatie. De coureur uit Ede raakte in de laatste bocht voor het rechte stuk met zijn spiegel de vangrail op het nauwe en spannende Franse stratenparcours. ,,Om te voelen of de wielophanging niet was geraakt deed ik het even iets rustiger aan", vertelt de Edenaar.

Zo'n 200 à 300 meter na de bocht reed een andere auto vol in de kofferbak van de LADA. Het bleek landgenoot en vriend Tom Coronel te zijn. ,,Een beste klap met veel schade tot gevolg. Tom had waarschijnlijk niet door dat het snelheidsverschil zo groot was. Vervelend, maar uiteindelijk blijft het ook gewoon een race-incident."

De monteurs van LADA Sport toonden zich ware kunstenaars. ,,Na de klap zag ik de achterzijde en dacht 'dit komt niet meer goed'. Maar zondagmorgen wist ik niet wat ik meemaakte: de auto was perfect strak. De jongens hebben een ongelooflijke job geleverd. Echt top." De achterbumper kreeg voor de gelegenheid een bijzondere sticker met de tekst: 'Afstand houden Tom'. Jaap lachend: ,,Ik denk dat Tom 'm wel heeft gelezen."

De eerste race zag Jaap van Lagen de finish niet. Al bij het wegrijden naar de startopstelling voelde de stuurbekrachtiging vreemd aan. Gaandeweg de wedstrijd verhevigde het probleem. ,,Een slang van de stuurbekrachtiging bleek gescheurd. De olie lekte op m'n voorwielen. Wat meteen ook verklaarde dat de auto ineens erg onderstuurde."

De tweede wedstrijd maakte alles goed. De LADA toonde z'n potentie op het technisch veeleisende stratencircuit. ,,Ik heb genoten van de auto. Ik kon tot het einde blijven pushen. Mijn tijden bleven maar 0,2 of 0,3 sec weg van de Seat fabriekrijders en m'n snelste raceronde was 1,8 seconden langzamer dan snelste man op de baan."

Jaap van Lagen kijkt dan ook uit naar de WTCC-races op Valencia, waar LADA Sport voor het eerst kan beschikken over de nieuwe motor, die tenminste 20 pk extra levert. ,,Het doel van LADA voor dit seizoen is om een WK-punt te scoren. Na vandaag weet ik zeker dat het mogelijk is als we meer rechtelijn snelheid krijgen. Met 20 pk erbij krijgen we aansluiting. Als er dan iets gebeurt dan is alles mogelijk", besluit de coureur na het bemoedigende optreden in Frankrijk.

De volgende race voor het WTCC vindt plaats in het weekeinde van 31 mei op het circuit van Valencia in Valencia.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie