Overleven op Brno voor Jaap van Lagen

21 juni 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - De WTCC-races op het circuit van Brno worden al jarenlang gedomineerd door de racewagens met achterwielaandrijving. De zesde ronde om het WK-toerwagens in Tsjechië stond voor Jaap van Lagen dan ook in het teken van overleven, aangezien de LADA 110 WTCC van de Nederlandse fabriekscoureur voorwielaangedreven is.

De entree in één van 's werelds hoogcompetitieve raceklassen brengt heel wat uitdagingen met zich mee. LADA Sport heeft de handschoen opgenomen tegen de gevestigde merken BMW, SEAT en Chevrolet. ,,En dat is per definitie een weg van vallen en opstaan. In Tsjechië kenden we een lastig weekeinde."

Ten opzichte van de vorige race is er in Rusland hard gewerkt aan de betrouwbaarheid van de nieuwe sterkere motor. ,,Die problemen zijn opgelost. Het hele weekeinde heeft de motor zonder problemen gepresteerd. Het is duidelijk een stap vooruit", stelt Jaap van Lagen. Voor de race in Porto worden de cilinderwanden geoptimaliseerd, waardoor er nog een paar extra PK's vrijkomen.

Het gehele weekeinde bleek dat LADA de voordelen van verse paardenkrachten nog niet in scherpe resultaten om kon zetten. ,,De auto is door veel onderstuur heel lastig te rijden. Het zorgt ervoor dat je minder hard de bocht in kan en ook minder snel gas kan geven. Je laat zo veel kostbare tijd liggen."

Uitvoerig studeren op de computerdata bracht aan het licht, dat het sperdifferentieel overmatig ingrijpt, waardoor de aandrijfkrachten in de bochten teveel over beide wielen wordt verdeeld. In de aanloop van race 1 modificeerden de engineers van LADA Sport dit onderdeel. ,,Het gaf wel wat verbetering, maar niet voldoende om echt aan te haken."

In die eerste race gaf Jaap van Lagen toch wel degelijk zijn visitekaartje af, door na de safetycarperiode als gevolg van een omvangrijke startcrash op te stomen naar plaats 12. De wegliggingproblemen zorgden ervoor dat na verhitte gevechten toch twee concurrenten langzij kwamen. De fabriekscoureur finishte als beste LADA-rijder plaats veertien. Een leeglopende band tijdens de tweede wedstrijd zorgde ervoor dat Jaap van Lagen niet verder kwam dan de achttiende positie.

,,Het is jammer dat we tegen nieuwe technische problemen aanlopen, nu de auto licht is en de motor goed presteert. Maar goed dat hoort erbij in deze fase", zegt een realistische Jaap van Lagen. ,,We gaan als LADA dit jaar nog progressie boeken. De volgende race in Porto rijdt mijn nieuwe collega al met het nieuwe model, de Priora. Vanaf de races op Oschersleben (Duitsland) krijg ik de beschikking over een LADA Priora."

Oschersleben is een circuit wat Jaap van Lagen en de LADA vorig seizoen goed lag. ,,In 2008 kwalificeerden we ons op maar 1,4 seconden van de pole position. De Priora is op veel gebieden een verbetering ten opzichte van de 110, dus hopelijk kunnen we de competitie aangaan. Ik kijk in ieder geval uit naar de nieuwe auto."

De volgende race voor het WTCC vindt plaats in het weekeinde van 5 juli op het stratencircuit van Porto.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie