Klanten Rabobank krijgen 'fraude-sms' door storing

13 juli 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - Door een systeemstoring hebben klanten van de Rabobank Vallei en Rijn maandagmiddag een sms-bericht gekregen dat hun bankpas vanwege mogelijke fraude was geblokkeerd. De klant zou binnen enkele dagen een nieuwe pas en pincode ontvangen. Even later volgde echter een tweede bericht van de Rabobank. 'Wegens een systeemstoring heeft u een bericht ontvangen dat er mogelijk pinpasfraude heeft plaatsgevonden. Dit bericht is foutief. Onze excuses.'

Woordvoerder Kees de Bruin bevestigt dat de telefoon maandagmiddag door het foutief verstuurde sms-bericht roodgloeiend stond. ,,Het smsje was bedoeld voor één klant, maar in plaats daarvan is het bij alle klanten terecht te komen", aldus een woordvoerder van het hoofdkantoor. De Bruin wil niet zeggen hoeveel klanten het betreffende sms-je hebben ontvangen. Wel laat hij weten dat het om klanten uit Wageningen, Rhenen, Ede en Veenendaal gaat. Hoeveel de fout de Rabobank heeft gekost, is niet bekend.

Directeur Particulieren Gerard van Hoeven: ,,Zeker als het gaat om fraude in de bankzaken willen we snel en adequaat handelen. Sms biedt ons deze mogelijkheid om onze klanten direct te bereiken. We betreuren het daarom zeer dat in dit specifieke geval meerdere klanten onnodig zijn geïnformeerd. Juist omdat het de nodige onrust kan veroorzaken. Gelukkig konden we met een sms-bericht eroverheen dezelfde groep klanten geruststellen dat het bewuste sms-berichtje niet op hen van toepassing was. Hierin hebben we ook onze verontschuldigingen aangeboden. Ook via deze weg willen we onze oprechte excuses aanbieden. We gaan ervan uit dat het om een incident betrof, juist omdat we zorgvuldigheid hoog in het vaandel hebben staan."

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie