Teleurstelling bij Marokkanen

16 september 2009 om 00:00 Nieuws

Artikelen van diverse media liggen in het gebouw van Irshad op tafel en in het onderzoeksrapport zijn passages gemarkeerd. De gemeente liet dat onderzoek uitvoeren, met het salafisme (radicaal islamitisch geloof) als insteek. Uit de resultaten blijkt dat daar in Ede nauwelijks sprake van is, op acht personen na, die dit puur als religieuze verdieping zien ( los van gewelddadig extremistische ideeën). Wel zouden de culturen van islamitische Edenaren en christelijk orthodoxe inwoners in de buitendorpen mijlenver uit elkaar liggen. Dit zou een voedingsbodem voor conflict kunnen worden. Genoemde dagbladen noteerden zelfs ‘Ede op voet van oorlog’, maar dat ging de burgemeester veel te ver. Wel vindt Van der Knaap het ongewenst dat de twee gemeenschappen ,,met de ruggen naar elkaar toe staan.’’ En daarom acht hij een dialoog noodzakelijk om een confrontatie in de toekomst te voorkomen.

EDE - ,,We zijn diep geschokt over de artikelen in de dagbladen Trouw en Telegraaf vorige week. Maar ook over het weerwoord van burgemeester Cees van der Knaap zijn we zéér teleurgesteld. Wij hebben juist goed contact met de kerken. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het overleg in de interreligieuze organisatie Samen voor Ede.’’ Dat zegt Saïd Hamdaoui, voorzitter van de Kerngroep Marokkaanse Gemeenschap Ede (KMGE). Bestuursleden van de Marokkaanse Vereniging Ede (MVE) en stichting Irshad sluiten zich aan bij deze mening. door Freek Wolff

Stomverbaasd

Dit laatste vinden de Marokkaanse bestuursleden, op z’n zachtst gezegd, veel te voorbarig. Ze zijn verbolgen dat de burgemeester op grond van het onderzoek zo naar buiten is getreden, zonder eerst met hen over de inhoud te spreken. ,,Dit geeft een totaal verkeerd beeld. Die enkele ‘Lonsdalers’ (met xenofoob, extreem rechts gedachtengoed, red.) wonen bijvoorbeeld in Bennekom en daar wonen geen Marokkanen. Hoe kun je dan tegenover elkaar staan, als je elkaar nooit ziet?’’

De zeven mannen lezen in het onderzoek dat er met elf organisaties is gesproken, maar zijn stomverbaasd dat niet één van hen hiervan überhaupt op de hoogte was, laat staan dat om hun visie werd gevraagd. Wel staan de namen van hun organisaties in het rapport vermeld.

,,Het is jammer dat er tienduizenden euro’s gestoken zijn in Tilburgse onderzoekers die nog nooit in Ede waren geweest. De vraag of hier sprake is van gettovorming vind ik een negatieve insteek. Je kon dat geld beter in Veldhuizen steken. Maar bewoners van die wijk komen elke keer negatief in het nieuws’’, zegt Bachir Amenchar van de MVE. ,,De gemeente kan beter de bestaande organisaties erbij betrekken’’, voegt Mohamed Hamouti, voorzitter van Irshad toe.

Tijani Zallali kaart aan dat er niet echt naar de Marokkaanse jongeren wordt geluisterd. ,,In Veldhuizen voelen zij zich buitengesloten van alles. In het onderzoek zijn ze ook aan het woord geweest over hun onvrede, maar aandacht voor de jongeren is er niet, behalve dat de politie ze op de hielen zit’’, aldus het bestuurslid van Irshad.

De heren vinden het vreemd dat het onderzoek - met salafisme als uitgangspunt - is uitgebreid, waarbij ‘Lonsdalers’ en christelijk orthodoxe burgers om de hoek komen kijken. ,,Ik lees ook dat Marokkaanse kleding en het laten staan van je baard een teken van radicalisering kan zijn, maar misschien heeft dat te maken met de crisis of zijn de scheermesjes van die mannen net op. Bovendien kan het gewoon een eigen keuze zijn.’’

Volgens de bestuursleden is er geen probleem met inwoners in de buitendorpen. ,,Als we het offerfeest vieren, doe ik zaken met die mensen en dat is geen enkel probleem. Vanmiddag had ik nog een goed gesprek met Harskampers’’, aldus Hamdaoui, die een horecabedrijf heeft in Lunteren. ,,Bovendien vraag ik me af of autochtone Edenaren nu zo’n goed contact met inwoners van de buitendorpen hebben...’’ Miloud Aktitou voegt toe: ,,Ook leden van verschillende kerken hebben soms weinig contact met elkaar. Iedereen op zichzelf, dat is best Hollands.’’

De Marokkanen vinden dat alle publiciteit van de vorige week, met de vele (negatieve) reacties op diverse websites, niet bevorderlijk voor de beeldvorming en de sociale omgang. ,,Misschien had de burgemeester dat rapport eerst moeten bespreken met de commissies en onze verenigingen. Dat is ook zo afgesproken in het convenant dat we een paar jaar gelden hebben gesloten. Eerst bespreken en dan pas naar buiten treden’’, zegt Hamdaoui.

Defensiementaliteit

In die zin hebben ze wel lovende woorden voor wethouder Simon van de Pol en voormalig burgemeester Roel Robbertsen. ,,Toen was er structureel overleg. Nu hebben we alleen maar kennis gemaakt met Van der Knaap. Bij de vorige burgemeester was er meer rust. Nu worden er na een incident meteen camera’s geplaatst. Zonder overleg wordt er voor een harde aanpak gekozen. De burgemeester moet zijn defensiementaliteit loslaten en lekker sociaal worden. Zijn gezicht moet naar de samenleving toe. Dat red je niet met alleen een iftar-bijeenkomst bezoeken (zoals vorige week, red.). Maar nu is de schade er al (recente publiciteit, red.) en die is niet te herstellen.’’

,,We eisen als medebewoners erkenning van de burgemeester’’, zegt Zallali. ,,Hij moet zijn best doen om ons te kennen. De burgemeester ziet zelf de ernst van de zaak niet in. Wel zie je hem in de media waar hij over de Marokkanen praat. Maar hij praat niet mèt de Marokkanen. We tellen alleen mee in de statistieken.’’ Vooral Miloud Aktitou zit het hoog: ,,We klagen niet snel, maar deze publiciteit is puur zwartmakerlij naar ons toe. Het is volgens mij een politiek spelletje om via onze wijk overheidsgeld binnen te slepen.’’

Hamdaoui benadrukt dat zij de teleurstelling wilde ventileren, maar dat zij wel met iedereen weer een kop koffie willen drinken.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie