Opmars Jaap van Lagen eindigt met koprol

20 september 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - De laatste race uit het WK voor toerwagens in Europa zal Jaap van Lagen niet snel vergeten. De LADA-fabriekscoureur hield zich op Imola knap staande in de tumultueuze openingsfase, waarbij vele concurrenten uit de wedstrijd crashten. De strijd om de negende plek eindigde abrupt in de negende ronde. Jaap van Lagen werd door privateer Kristian Poulsen in het grind gedrukt, waarna de LADA Priora de bandenstapel raakte en op het dak landde.

,,Ik was met Alain Menu (Chevrolet, red) aan het strijden voor de negende plek, toen Poulsen aanhaakte", vertelde Jaap van Lagen. ,,Hij waagde een poging in de eerste chicane, maar mijn lijn bij de exit was veel beter." In plaats van aan te sluiten, deelde BMW-privateer een forse tik uit in de volgasbocht naar links. ,,Ik stuurde vol tegen, maar hij bleef duwen, er was geen houden aan. Ik kwam in het grind terecht, raakte linksachter de bandenstapel, waarop de auto op het dak rolde." De LADA-coureur stapte ongedeerd uit, maar moet wel even langs de masseur. ,,De impact is heftig. Ik voel mijn rug en mijn schouder een beetje."

De openingsrace op het historierijke Italiaanse circuit startte vol chaos. In de eerste bocht crashten diverse fabrieksrijders, waaronder Augustu Farfus, Jörg Müller, Rickard Rydell. Van Lagen kwam als twaalfde uit de drukte vanaf plaats 22. Na een safety car voor drie ronden zocht de Edenaar zich een weg naar voren, op jacht naar plaats acht. Deze klassering geeft bovenop één WK-punt ook recht de pole position voor de tweede race van de dag. Zover kwam het niet. In de negende ronde rolde de Edenaar uit de race.

De schade aan de LADA bleek zo omvangrijk, dat de reparatietijd onvoldoende was om Jaap's racewagen op punt te krijgen voor de tweede wedstrijd van de dag. ,,Alle andere auto's gaan in de container voor transport naar Japan, waar de volgende race wordt verreden. Ik vraag me af of dat met mijn LADA verstandig is. Ik denk dat de werkplaats in Belgie de tussenstop wordt."

Remproblemen

Tijdens de kwalificatie op zaterdag werd de Nederlandse coureur geplaagd door technische problemen bij zijn LADA Priora. Jaap van Lagen klokte een 22e tijd (1:58.388 min.). ,,De remproblemen die we sinds de vorige race op Oschersleben kennen, bleken nog niet opgelost." Dit zorgde ervoor dat in een luttel aantal ronden één achterband tot op het canvas versleten raakte. Na de warm-up op zondag kwam de oorzaak naar boven: een ondeugdelijke remleiding.

Ondanks het voortijdige einde voor Jaap van Lagen, waren er toch successen te vieren bij LADA. De ervaren Brit James Thompson brak de ban voor de Russische autofabrikant door in beide races WK-punten te scoren met twee keer een zesde plaats. ,,Dit succes komt precies op het juiste moment. Dit weekeinde waren 15 topmanagers van LADA te gast." De eerste race werd gewonnen door Gabriele Tarquini (Seat), merkgenoot Yvan Muller bleek de beste in de tweede omloop.

Begin november is het nieuwe ronden, nieuwe kansen in Japan. Op Okayama vervolgt Jaap van Lagen de jacht op zijn eerste WK-punt voor LADA. ,,Nu het remprobleem is opgelost heb ik alle vertrouwen in de komende twee races. Kwalificeren tussen de 10e en 15e plek geeft een mooie uitgangspositie om te strijden voor de punten."

De volgende races om het WTCC vinden plaats op 1 november op het circuit van Okayama (Japan).

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie