Bewoners Oranjepark tegen hoogbouw op 'Kop van de Parkweg'

2 december 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - Bewoners van het Oranjepark willen geen hoogbouw (zes lagen) op de 'Kop van de Parkweg'. Een alternatief om meer bouwvolume te creëren, zien zij in het verleggen van de Parkweg langs de spoorlijn.

,,Oud Ede-Zuid is kleinschalig en divers van karakter. Dat is de charme: geen grote blokken, maar karakteristieke panden met een afwisselende architectuur.'' Dat schrijft Eric Robbertsen namens buurtvereniging Oranjepark over het bewuste stuk van de Parkweg, waarnieuwbouw al jaren op zich laat wachten.

Het nieuwe winkelcentrum Spindop speelt volgens Robbertsen goed in op de kleinschaligheid en afwisseling: niet te hoog (drie en vier lagen) en met een levendige geveluitstraling. ,,Al bijna dertig jaar is de 'kop' een steeds verder verloederend stukje Ede. Dat is slecht voor de buurt en geeft een belabberd beeld van Ede aan alle treinreizigers. Buurtvereniging Oranjepark is blij dat er nu eindelijk weer politieke actie is rondom dit probleem. De buurt verdient na al die jaren een goede, bij de buurt passende oplossing'', aldus Robbertsen.

De Parkweg wàs mooi, volgens hem. ,,Het moet ooit een prachtige aanblik zijn geweest, de kop van de Parkweg met zijn unieke gevels. Bij de revitalisering moeten we ervoor zorgen dat deze gevels behouden blijven.'' Het Masterplan (2005) spreekt van ‘stadshuizen langs het spoor en het herstellen van historische verbanden’. ,,Wat ons betreft een unieke kans om een prachtig stukje oud-Ede in ere te herstellen. We zien dat Ede dit kan: renovatie Poortwijk, woonwijk rond oude gasfabriek, woonwijk Molenhoek.''

Uitschieter

De oplossing die het gemeentebestuur voorstelt gaat volgens de buurtvereniging de goede kant op, met behoud van twee karakteristieke oude panden. Bovendien is het plan faseerbaar en geeft volgens de organisatie zicht op een snelle start. ,,Alleen op de hoek met de Oude Bennekomseweg is een vreemde uitschieter bedacht: ineens zes lagen! Dit is veel te hoog ten opzichte van de lage huizen er vlak achter. Ook voor het nieuwe stationsplein is het niet nodig; dit komt straks verderop te liggen. Het Masterplan ging ook uit van een beperkte hoogte. Verder zijn er zorgen over het winkelverkeer (blijft dat wel buiten de buurt?) en over het parkeren (zoveel commerciële meters vraagt veel parkeerruimte).''

Buurtvereniging Oranjepark is beducht voor oplossingen waarbij financiële gaten worden gedicht door 'meer bouwhoogte’ of ‘hoogbouw’. De buurtvereniging vindt een hoogte van zes lagen enorm botst met de naastgelegen en achterliggende huizen. Een alternatief dat meer bouwvolume oplevert dan het collegevoorstel vinden de bewoners het verleggen van de Parkweg langs de spoorlijn. In plaats van drie lagen kan er dan in vier lagen worden gebouwd, want er is een grotere afstand tot de achterliggende huizen. Ook bij dit alternatief vinden zij zes lagen teveel. De buurtvereniging betreurt wel dat, ook bij dit alternatief, de historische gevels aan de Parkweg verdwijnen.

En hoogbouw? Dat vindt 'het Oranjepark' goed kunnen op de hoek van het toekomstige, nieuwe stationsplein en het Enka-terrein. Daar komen langs het spoor kantoren en misschien wel een nieuwe Reehorst. ,,Een hoger bouwblok geeft mooi die activiteiten aan en is aan het nieuwe stationsplein een baken voor de treinreiziger'', aldus Robbertsen.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie