‘Kunst geeft kleur aan je leven’

16 december 2009 om 00:00 Nieuws

EDE - De wintersalon van Simonis & Buunk is begonnen! De drie sfeervolle locaties aan de Notaris Fischerstraat 19, 27 en 30 in Ede zijn tot en met 20 december weer gevuld met schilderijen van bekende meesters uit de 19e en 20e eeuw, maar ook van kleinere, dus onbekendere meesters uit werkelijk alle stromingen van de kunstgeschiedenis. De collectie wordt verder ondersteund door tal van aquarellen, tekeningen en beelden.

Vorig jaar maakte Simonis & Buunk Kunsthandel een lijvig en indrukwekkend boekwerk met de titel: ‘A B C van S & B’. Daar kun je, al kijkend en lezend nog wel een aantal jaren mee vooruit, want de inhoud is net als de collectie van deze kunsthandel altijd actueel. Bij het bekijken van schilderijen vallen je vaak de lijsten op. Prachtig versierde lijsten vaak die vooral de 19e eeuwse doeken sieren. Is het alleen maar voor de sier, een lijst? Ik citeer uit het ABC:

'Er is maar weinig historisch onderzoek naar lijsten gedaan, noch is er veel literatuur over. Lijsten worden vaak genegeerd en niet gedocumenteerd of mee gefotografeerd. Aan een historisch belangrijk gebouw kun je niets veranderen zonder toestemming van diverse instanties, maar schilderijlijsten kunnen worden verwijderd, bewerkt en veranderd zonder beperkingen; ze zijn vogelvrij. Originele lijsten zijn er dan ook niet veel meer. Schilderijen zijn meestal in betere staat dan de lijsten, die vaak meer geleden hebben onder de tijd. Een lijst is niet alleen ter versiering. Ze beschermt het kunstwerk en zorgt voor een ophangmogelijkheid. Haar diepte houdt ook het stof tegen. Bladgoud geeft het geheel een uitstraling van kostbaarheid, terwijl tegelijkertijd de belangrijkheid van het kunstwerk ondersteund wordt. De eerste lijsten vinden we op fresco’s uit het begin van de 13e eeuw toen nog als een geschilderde band. In de 16e eeuw begon men naast eenvoudige houten lijsten ook met het vervaardigen van houtgestoken en rijk geornamenteerde, in gips gemodelleerde lijsten. Vooral de rijkere burgerij zag de lijst als versiering van het interieur en niet alleen als toevoeging aan het kunstwerk.'

Dat smaken veranderen bewijst de gemiddelde lijst tegenwoordig wel. Na de Tweede Wereldoorlog begon Willem Zandberg als directeur van het Stedelijk Museum van Amsterdam zelfs alle lijsten te vervangen. Alles moest uniform worden zodat lijsten niet de aandacht zouden afleiden van het kunstwerk. Ook Evert van Straaten, directeur van het Kröller-Müller Museum, veranderde in 2003 alle ‘Van Gogh’ lijsten uit de collectie van het museum. Hij koos voor een nieuwe uitvoering naar oud model van een houten lijst, die Helene Kröller-Müller ooit had laten ontwerpen. Voor zover we weten is er maar één schilderij van Vincent bewaard gebleven met de originele lijst, lees ik verder in het ABC.

Het boekwerk geeft op allerlei gebieden een kijkje in de keuken van deze Edese kunsthandel. Het is nog steeds te verkrijgen, dus als u toch gaat ronddwalen de komende dagen bij Simonis & Buunk, ga dan ook even een ABC kopen bij S & B want dat is net als een goed schilderij een degelijke investering.

Hanneke Oberink

Foto: Fragment van een schilderij van Kees Maks (1876-1967) liggend naakt op sofa.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie