Opnieuw veel tegenslag voor Wuf van Ginkel

11 januari 2010 om 00:00 Nieuws

EDERVEEN - De Dakar Rally 2010 en de equipe van Wuf van Ginkel zijn voorlopig nog geen vrienden. Wuf, Willem en Richard hadden opnieuw een zware dag. Wuf van Ginkel stuurde vanavond rond 23.00 uur Nederlandse tijd de GINAF het bivak in Copiapo binnen. Een dag vol tegenslagen kenmerkte de achtste etappe.

De formatie van Wuf deed bijna 3 uur langer over de 472 kilometer dan winnaar Chagin. Veel technische tegenslag was daar debet aan. Het enige lichtpuntje in deze 'donkere' etappe was het feit dat naaste concurrent Johan Elfrink nog meer tijd verspeelde. ,,Johan was met het zand aan het spelen en schelpen aan het zoeken,’’ zo had Willem Tijsterman onderweg gezien. ,,Ze stonden muurvast in de duinen.’’

Elfrink werd uiteindelijk 19e in deze etappe en verloor bijna een uur op Wuf en zijn brigade (11e in de etappe), die daardoor zijn opgeklommen naar de vijfde plaats in het algemeen klassement. ,,Een schrale troost,’’ zo omschreef Willem die winst.

,,Dit slaat alles’’

,,Het zit niet mee,'' zo vertelde een teleurgestelde navigator. ,,Ik heb best iets meegemaakt in de Dakar Rally’s, maar dit slaat alles.’’ De ervaren Dakar-ganger uit Ede kan het, een uurtje na binnenkomst in het bivak, nog maar nauwelijks bevatten. ,,Het is te veel om op te noemen.’’

Toch geeft de co-piloot van Wuf van Ginkel een bloemlezing van de technische ellende van deze dag. ,,Na 29 kilometer viel alle stroom uit. De truck viel dus stil. We hadden geen spanning meer aan boord. Na grondig onderzoek bleek een oog van de pluspal afgebroken. Nee, die hebben we meestal niet bij ons. Dus moesten Wuf en Richard provisorisch handelen.’’ De technische mannen van GINAF hebben gelukkig knutselen tot kunst verheven, zodat dit probleem in de kiem werd gesmoord.

Dat het veersysteem ook ,,niet optimaal werkte’’ is volgens Willem een kleine bijkomstigheid. ,,We reden het grootste deel op de noodloop. We reden vervolgens nog een band kapot op een steen, dat kan ook gebeuren.’’

,,Banden rolden door de bak’’

De drinkbeker met tegenslag was daarmee nog lang niet leeg voor Wuf en zijn manschappen. ,,Op een gegeven rolden de reserve banden door de bak, er kwam water in de cabine doordat de dop van een jerrycan af was. Wuf en Richard hadden de banden in de bak inmiddels vastgemaakt met een spanband. Het oog dat aan het chassis vastzit om de banden te vergrendelen was namelijk ook afgebroken. Je kunt het eigenlijk niet verzinnen wat er allemaal mis ging.’’

Al voor de start van de klassementsproef kreeg de equipe bezoek van de pechduivel. ,,Net voor de start, ik denk zo’n vijf minuten, bleek mijn microfoon stuk te zijn,’’ zegt Willem. ,,Richard heeft toen heel snel zijn microfoon op mijn helm geschroefd. Dat betekende wel dat Richard de hele dag niet met ons kon communiceren. Vooral in de duinen is dat vervelend, omdat we dat meestal met z’n drieën doen.’’

Maar uiteindelijk haalde het GINAF-trio toch de finish. ,,We zijn er en morgen gaan we vrolijk verder,’’ aldus Willem Tijsterman. Voor Wuf, Willem en Richard is het te hopen dat Murphy maandag achterblijft in het bivak in Copiapo…

Marcel van Vliet blijft eenvoudig overeind

Marcel van Vliet heeft in de achtste etappe zijn derde plaats in het algemeen klassement behouden. Een zesde plaats in de etappe was zijn deel.

Na een vlekkeloos begin van de zware etappe over 472 kilometer naar Copiapo kregen Marcel, Herman Vaanholt en Gerard van Veenendaal toch wat problemen te overwinnen. Het trio heeft tussen kilometer 200 en het meetpunt na 245 kilometer de truck even stilgezet. ,,We hadden een kapotte band, die moesten we vervangen aldus Herman Vaanholt net na de finish vanuit het bivak.

,,Als we de stal ruiken geven we gas’’

In het restant van de etappe heeft Marcel het goede ritme weer weten te vinden. De zesde plaats is ruim voldoende om de derde plaats in het klassement te behouden. ,,Verder ging het goed. Het was op zich wel een mooie etappe met echt serieuze duinen. Dat ging perfect. Vooral het laatste stuk op weg naar Copiapo was heel erg mooi. We kwamen van grote hoogte en daalden kilometers af naar het bivak. We hebben toen nog even extra gas gegeven. Als we de stal ruiken geven we meestal nog wat extra gas,’’ aldus een zeer tevreden navigator.

,,Geluk bij een ongeluk’’

Volgens Herman heeft het trio optimaal gebruik gemaakt van de gedwongen stop in de beginfase. ,,Het was eigenlijk een geluk bij een ongeluk. Voor het eerst in de Dakar Rally moesten we namelijk ook een sanitaire stop maken. Dat hebben we toen mooi kunnen combineren met de bandenwissel.’’

Herman, Marcel en Gerard waren echter wel zo verstandig om hun pis-stop even uit te stellen tot dat het vliegtuig van de organisatie niet meer boven de equipe met startnummer 508 cirkelde. ,,Dat waren anders toch vreemde beelden geworden voor de mensen thuis…’’

De achtste etappe werd overigens opnieuw gedomineerd door de blauwe Kamaz-armada. Chagin, Kabirov en Mardeev legden iedereen hun wil op. De Fransman Adua en de Tsjech Macik eindigden vandaag nog net voor Marcel, Herman en Gerard. ,,We zijn echter tevreden met het resultaat,'' zo vertaalde Herman de stemming binnen zijn ploeg.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie