Gebiedscoöperatie O-gen richt zich op Gelderse Vallei, Heuvelrug en Kromme Rijnstreek
29 november 2013 om 00:00 NieuwsEDE - Gebiedscoöperatie O-gen gaat op 1 januari van start. Deze gebiedscoöperatie werkt samen met haar leden aan de verbetering van de vitaliteit en de kwaliteit van het landelijk gebied van Gelderse Vallei, Heuvelrug en Kromme Rijnstreek.
Gebiedscoöperatie O-gen is er voor en door leden: partijen in het landelijk gebied die onderling of met andere partners samenwerken aan de gebiedsontwikkeling. Te denken valt aan overheden, maatschappelijke organisaties, terreineigenaren, ondernemers, betrokken burgers en particulieren.
Directeur Gerard van Santen: ,,Gebiedscoöperatie O-gen sluit uitstekend aan bij de ontwikkelingen en wensen in de regio. Juist in deze tijd van schaarste gaat het om bundelen van krachten. Daarom is deze vorm van samenwerken zo mooi. Elk lid is belangrijk. Elke inbreng doet ertoe. Betrokkenheid, kennis, netwerk en ondernemerskracht zijn allemaal waardevol. Het is een nieuwe manier van gebiedsontwikkeling. De gebiedscoöperatie streeft naar efficiencywinst en kan daardoor garant staan voor de 'meest voordelige wijze' van gebiedsontwikkeling voor haar leden."
De nieuwe organisatievorm borduurt voort op de succesvolle samenwerking die er al sinds 1993 is (voorheen vanuit de Stichting Vernieuwing Gelderse Vallei, Heel de Heuvelrug en Streekhuis Kromme Rijn). Binnen deze veelzijdige regio streeft de gebiedscoöperatie naar een vitale, krachtige en bruisende woon- en leefomgeving. De gebiedscoöperatie is van en voor de regio.
Leden vormen samen Gebiedscoöperatie O-gen
Gebiedscoöperatie O-gen biedt onder meer overheden, ondernemers, maatschappelijke organisaties en terreineigenaren een breed perspectief. Alle partners kunnen lid worden van de Gebiedscoöperatie O-gen. Samen werken ze aan de verdere ontwikkeling en vernieuwing van het landelijke gebied. Leden treden binnen in een groot netwerk met variatie aan partijen. Tegelijkertijd kunnen leden gebruik maken van de kennis en ervaring die aanwezig is binnen de gebiedscoöperatie.
Op verschillende manieren worden leden betrokken bij projecten, door bijeenkomsten te organiseren waar ze kunnen meedenken en meedoen. Zo zijn de leden samen de gebiedscoöperatie en hebben ze (via de gebiedsraad) een stem in de toekomst van Gebiedscoöperatie O-gen.
De Gebiedscoöperatie O-gen nodigt alle gemeenten, ondernemers, betrokken burgers, maatschappelijke organisaties, natuurorganisaties en terreineigenaren van harte uit om lid te worden van deze nieuwe en unieke gebiedscoöperatie. Dat kan al vanaf 50 euro per jaar. Meer informatie over deze gebiedscoöperatie of hiermee samenwerken? Kijk dan op www.o-gen.nl
Eerste leden Gebiedscoöperatie O-gen aan het woord
Bastiaan Pellikaan, voorzitter van het college van bestuur van de onderwijsinstelling Aeres, die diverse 'groene' opleidingen herbergt: ,,O-gen kan een inspirerende samenwerkings- en leeromgeving worden, waar zowel regio als studenten bij gebaat zijn. Het geeft studenten de mogelijkheid om een bijdrage aan de regionale ontwikkeling te leveren. Als lid staan we direct in contact met onze partners in het onderwijs, maar vooral ook met andere maatschappelijke organisaties in de regio."
Frederik van Beuningen, ondernemer (Teslin Capital Management) en particulier landgoedeigenaar: ,,Ik ben blij dat wij lid zijn van O-gen. Onze landgoederen zijn rijk aan cultuurhistorie, dragen bij aan de leefbaarheid van het gebied. Tegelijkertijd is het een dure grap om landgoederen op langere termijn in stand te kunnen houden. Door onze kennis en standpunten hierover met andere partijen binnen O-gen te delen, hopen we op meer begrip en steun voor onze initiatieven."
Melis van de Groep, burgemeester van Bunschoten: ,,De gemeente Bunschoten ligt centraal in het een open landschap van Nationaal Landschap Arkemheen-Eemland en kijkt uit op het Eemmeer. Lidmaatschap van de gebiedscoöperatie draagt eraan bij dat die kwaliteiten behouden blijven. Door als leden samen te werken aan gezamenlijke doelen, benut je elkaars kennis en kun je met minder geld hetzelfde bereiken."
Karel van Dijk, directeur van Allurepark De Lucht in Renswoude en vicevoorzitter van de vereniging Recreatieondernemers Grebbelinie: ,,Alle ondernemers in het gebied hebben er commercieel belang bij dat de Grebbelinie beter op de kaart komt te staan. Bij ieder initiatief dat daaraan kan bijdragen moeten we als recreatieondernemers aan tafel zitten. Dus ook bij O-gen; als we geen lid worden missen we de boot. Met de gebiedscoöperatie komt die verantwoordelijkheid meer bij alle leden te liggen. Dat past bij deze tijd, waarin we meer moeten kijken wat we zelf kunnen betekenen."
Over de naam O-gen
De nieuwe gebiedscoöperatie markeert een frisse start, een nieuw elan. Daarbij past een nieuwe naam. De betekenis: O staat voor zuurstof, leven
Gen staat voor zowel verleden (genetisch bepaald), als voor innovatief en technisch. Samen laat de combinatie O-gen zien dat de coöperatie gericht is op het gebied, en vooruitkijkt naar de toekomst van het gebied.
Wat is een coöperatie?
De coöperatie is een samenwerkingsvorm. Het is een onderneming met leden. De coöperatie is een rechtspersoon. Het is een not-for-profit organisatie, een onderneming waarin efficiency wordt nagestreefd. De organisatie streeft naar meerwaarde voor de leden. Een coöperatie brengt sociale verantwoordelijkheid en eigen belang bij elkaar. De coöperatie is van en voor haar leden. In principe zijn alle leden gelijk (one man, one voice), maar de mate van financiële betrokkenheid en wederkerigheid kan verschillen. De leden financieren de coöperatie, de leden zijn daarmee tevens aandeelhouders. De leden zijn zelf de baas over de coöperatie.














