Prinses Laurentien opent voorleescampagne in Cinemec Ede

9 december 2013 om 00:00 Nieuws

EDE - (ANP) Prinses Laurentien gaf zondag in Cinemec Ede samen met haar vader Laurens Jan Brinkhorst het startschot voor de nieuwe campagne van de Leescoalitie 'Vaders Voor Lezen'. Dat gebeurde na de première van de nieuwe jeugdfilm 'Mees Kees op kamp'.

Met deze campagne wil de Leescoalitie mannen enthousiasmeren om meer zelf te lezen en voor te lezen aan hun (klein)kinderen. Deze campagne is een vervolg op het Jaar van het Voorlezen 2013. Bij deze bekendmaking zijn de huidige voorleesambassadeurs Ruben Nicolai, Merel Westrik en Gerda Havertong ook aanwezig.

De Mees Kees-films zijn gebaseerd op de boeken van Mirjam Oldenhave. De verhalen gaan over de stagiair Kees, die zijn leerlingen plezier in lezen en leren geeft. Vaders kunnen een voorbeeld nemen aan Mees Kees, die er alles aan doet om zijn leerlingen te enthousiasmeren voor boeken en taal. Mirjam Oldenhave krijgt een belangrijke rol in de campagne 'Vaders Voor Lezen'. Zij wordt beëdigd als bondscoach voor deze campagne.

Ouders grootste invloed

Uit onderzoek blijkt dat ouders de grootste invloed hebben op het leesplezier van hun kinderen. De helft van de ouders in Nederland leest helemaal niet voor, terwijl voorlezen een grote en positieve invloed heeft op de taal- en leesontwikkeling van kinderen. Kinderen die opgroeien in een taalrijke omgeving hebben betere economische kansen. De resultaten van het PISA- onderzoek die deze week werden bekendgemaakt, tonen aan dat 13,8 % van de 15-jarigen laaggeletterd is. Voorlezen helpt dit voorkomen. Bovendien versterkt voorlezen de band tussen ouder en kind.

Vaders Voor Lezen

Vrouwen lezen het vaakst voor in de gezinssituatie. Van ouders met belangstelling voor voorlezen, blijkt de moeder in 65% en de vader in 8% van de gevallen degene die dit het vaakste doet. Onderzoeker Frank Huysmans toonde in 2013 aan dat juist een (voor)lezende vader veel invloed heeft. Reden voor de Leescoalitie om zich de komende twee jaar specifiek te richten op de rol van vaders in de leesopvoeding door middel van een mediacampagne en diverse evenementen, zoals een voorleesservice voor werkende vaders en een Nationale Mannen(voor)leesweek.

De campagne 'Vaders Voor Lezen' wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en wordt georganiseerd door de Leescoalitie, een samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen & Schrijven, Stichting CPNB, Stichting Lezen, het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken en de Vereniging Openbare Bibliotheken.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie