Ede krijgt lokale ombudsman

13 december 2013 om 00:00 Nieuws

EDE - De gemeente Ede krijgt een Lokale Ombudscommissie, waarvan de leden met ingang van 1 januari 2014 worden benoemd voor een periode van zes jaar. De commissie behandelt klachten over medewerkers of afdelingen van de gemeente. De klacht moet eerst door de gemeente zelf zijn behandeld.

Het college, met de burgemeester voorop, is een sterk voorstander van een dergelijke organisatie ,,om de onafhandelijkheid te waarborgen.'' Cees van der Knaap: ,,Dat hoeft geen duizenden euro's te kosten. En we zullen er alles aan doen om de zichtbaarheid van deze commissie te vergroten.''

Nu er in het sociaal domein (jeugd, ouderen, beperkten) heel veel taken op het bord gaan komen van de gemeente vindt de burgemeester het belangrijk dat er een dergelijke commissie actief is. ,,De kans dat de klachten de komende jaren vergroten, is aanwezig. Er is na 2011 al een verbeteringsslag gemaakt'', aldus Van der Knaap, die het ermee eens is dat de periode van zes jaar wel aan de lange kant is. ,,Dat moeten we monitoren en op termijn eventueel herzien.''

Een partij als de PvdA vindt het eigenlijk jammer dat de gemeente iets optuigt wat op landelijk niveau al bestaat. Astrid Wagenaar van die partij denkt dat een lokale commissie al snel het zelfde kostenplaatje van 20.000 euro oplevert. Samen met Burgerbelangen was haar partij de enige die tegen een lokale commissie stemde

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie