Tomas te Velde doet ervaring op bij SolarBoat team

21 december 2013 om 00:00 Nieuws

EDE- De Edese student Tomas te Velde is teammanager van TU Delft SolarBoat team, een team van 30 studenten waarvan er 12 full time bezig zijn een draagvleugelboot te ontwerpen en te produceren. Met die boot doen zij mee aan de DONG Energy SolarChallenge 2014.

door Jan de Boer

Tomas te Velde heeft - nadat hij het Vwo-diploma haalde op het Marnix College - twee jaar industrieel ontwerpen gestudeerd in Delft. ,,In het derde jaar kun je kiezen om een minor te doen. Maar ik heb er voor gekozen om het project van het SolarBoat team aan te pakken."

Het team is bezig een draagvleugelboot op zonne-energie te ontwikkelen. De DONG Energy SolarChallenge zijn de wereldkampioenschappen voor boten op zonne-energie. Dat wordt van 28 juni tot 5 juli 2014 gehouden. In de wedstrijd wordt in 2014 in verschillende etappes van Groningen (blauwe stad) naar Friesland (Leeuwarden) over een deel van de Elfstedentocht gevaren. ,,Wij hebben in totaal vier keer meegedaan. Tweemaal gewonnen en een keer derde en vijfde."

Tomas te Velde legde zijn studie neer vanwege de ervaring die hij opdoet als lid van het TU Delft SolarBoat team. ,,Je komt heel veel in contact met het bedrijfsleven." Hij is nu met grote bedrijven aan het praten hoe je een draagvleugelboot op zonne-energie moet produceren. ,,Vooral het opzetten van zo'n project is net een bedrijf. De meeste bedrijven zijn niet veel groter dan onze groep van dertig studenten. In feite leer je heel erg hoe je een project moet aanpakken. En ook nog op grote schaal."

Het TU Delft SolarBoat team hoopt in 2014 de wedstrijd te winnen. ,,Dat is wel het plan, ja. We hebben een gloednieuw ontwerp. Daarmee verwachten we een technologische stap te kunnen maken om boven de rest uit te komen. Het bijzondere van de boot is dat ie een stuk lichter is. De boot zal waarschijnlijk onder de honderd kilo wegen. De maximum snelheid die we nu kunnen halen, is dertig kilometer. We kijken of we dat op kunnen schroeven naar vijftig kilometer."

Die snelheid staat alleen nog in de rekenmodellen van het TU Delft SolarBoat team. ,,In het echt hebben we dat nog niet kunnen doen." De boot zal worden bestuurd door één persoon, die minimaal zeventig kilo moet wegen. Het TU Delft SolarBoat team werkt ook samen met het in Ede en Wageningen gevestigde bedrijf Marin. ,,Zij frasen voor ons de mal voor de romp. Ze maken ook de schroef en geven ons advies. Op 5 maart wordt de boot op de Hiswa in Amsterdam gepresenteerd."

Foto:

Het TU Delft SolarBoat team hoopt in 2014 de wedstrijd te winnen.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie