Dakar 2014: 'Oeps-momentjes' houden Jack Brouwers bij de les

7 januari 2014 om 00:00 Nieuws

EDE - Het werd tot twee keer toe even heel stil in de cabine van de Ginaf van Jack Brouwers tijdens de tweede etappe van de Dakar Rally. ,,En dan zeg ik 'oeps' en dan gaat het weer", vertelt de Edenaar na afloop van de etappe in het bivak in San Rafael. ,,Maar het waren geen ernstige momentjes hoor. Het is allemaal goed gegaan."

Het scheelde alleen niet veel. Maar juist die 'oeps-momentjes' hielden Brouwers, navigator Jan van de Bor en monteur Gerard van Veenendaal bij de les in de pittige special van de tweede dag. ,,Er zijn een hoop uitvallers vandaag. Wij hebben er in ieder geval veel zien staan en liggen."

Bijna hoorde Brouwers er zelf ook bij. Op een van de snelle stukken in de eerste 250 kilometer van de proef kreeg hij te laat in de gaten dat er een bochtje aan kwam. ,,Ik ging met 130 schuiven. Het werd ineens heel stil in de cabine. Jan en Gerard hielden hun adem in. En een stukje verderop, net op het moment dat we een buggy wilden inhalen, stond er ineens een hek in de weg. Ik ben met 100 dwars over een paal heen gereden. We kwamen los van de grond."

Dubbel gewaarschuwd ging Brouwers de duinen in. En juist die waren voor hem geen probleem, in tegenstelling tot voor veel anderen. ,,Ik vond het juist heel leuk", vertelt Brouwers enthousiast. ,,Het was wel pittig en het is ook best spannend. Je weet nooit wat er aan de andere kant ligt, of het steil is of juist niet. Ik ben dan heel blij dat ik met Jan en Gerard veel ervaring aan boord heb. Dat merk je op zulke momenten echt wel."

Over zijn truck had Brouwers niets dan goeds te melden. ,,Het beetje wat kapot is, is door mijn eigen schuld. De auto loopt als een zonnetje."

Brouwers finishte als 20ste.

Etappe 3: San Rafael - San Juan

Verbinding: 295 km

Special: 301 km

Een deel van de proef wordt hoogstwaarschijnlijk afgelast. Volgens de oorspronkelijke planning zouden de trucks om 13.18 uur (17.18 uur Nederlandse tijd) aan de special beginnen.

Na 263 kilometer special scheiden de wegen van de motoren en de auto's. De motorrijders klimmen vervolgens naar 4300 meter hoogte en dalen af naar hun eigen bivak. Voor hen is het de eerste helft van de eerste marathonetappe, waarin ze geen assistentie of reserve-onderdelen tot hun beschikking hebben. De auto's en trucks gaan de andere kant op, over een route met veel stenen die naar verwachting veel vergt van het materiaal.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie