Dakar 2014: Het Ginaf Rally Power Team is terug in de strijd

8 januari 2014 om 00:00 Sport

EDERVEEN - Wuf van Ginkel kwam donderdagochtend om 04.30 uur in het bivak van Chilecito, na de zo zwaar verlopen eerste dubbele special en een neutralisatie van totaal 868 kilometer. Beide cabinesteunen kapot en een gat in de waterleiding bij de Edervener. Binnen drie uur later was alles gefikst door maar liefst tien monteurs, die nog geen minuut hadden geslapen.

Van Ginkel en zijn twee metgezellen Hugo Kupper en Bert van Donkelaar  deden even een klein slaapje. Om 8.30 uur moesten ze weer naar de start. De geplande starttijd werd niet gehaald, maar dankzij de oplettendheid van teammanager Willem Tijsterman mocht Wuf van Ginkel dan om 09.03 uur van start als laatste in zijn categorie (60e). Voor hem dus 59 auto's en trucks. Vol ongeloof melde Wuf van Ginkel zich 's avonds na 812 kilometer rond 20.00 uur aan de finish na deze tweede mega-etappe en hoorde tot zijn verbazing dat hij 22e was geworden.

,,Het had beter moeten zijn. Ik was zelfs 11e aan het einde van de eerste proef. Ik heb niks speciaals gedaan, alleen maar door gereden. Er werd goed geluisterd naar de Sentinel. Lastige klus hoor in het stof die mannen voorbij, neus vol stof. De auto gaat steeds beter, je wordt steeds meer één met de auto, veel schakelen om boven in de toeren te blijven. "

Pilletje voor Jos Smink

Jos Smink (514) was best wel goed. ,,Alleen vanmorgen werd ik een beetje beroerd. Ik moest aan het einde van de proef even naar het Rode Kruis, kreeg en pilletje en moest direct 2,5 liter water naar binnen gooien. Gelukkig ging het op de tweede proef beter met me. Het was zo heet, boven de 50 graden. De auto ga ik steeds beter aan wennen. "

Vrijdag gaan de twee Ginaf Rally Power teams voor de vijfde etappe naar Salta, als de directie niet beslist om de etappe af te gelasten vanwege de hitte. 

In Salta is ook de rustdag. Even op adem komen voor het hele team. Men gaat dus van San Miguel de Tucamán naar Salta, een lange verbinding van 242 kilometer en een korte, lastige special over 156 kilometer. Opnieuw een geweldige uitdaging om de recente aanpassingen aan de trucks aan de Dakar wetten te toetsen.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie