'Food' speerpunt voor Ede en Regio FoodValley

24 januari 2014 om 00:00 Nieuws

EDE - Het enthousiasme van alle partners om het World Food Center (WFC) Nederland tot een succes te maken, is groot. Dit ondanks dat het WFC de Citymarketing Innovatie Award 2014 niet heeft gewonnen. Deze prijs voor innovatieve citymarketingprojecten is vandaag uitgereikt. Het WFC in Ede wordt een innovatieve (inter)nationale ontmoetingsplek voor kennisinstellingen, onderwijs, bedrijven, overheden en consumenten.

Het WFC - een initiatief van Stichting World Food Centers - was één van de drie genomineerde projecten. Anderen waren Het Bergse Ideeën Lab van Aangenaam Bergen op Zoom en Utrecht Gastvrij 3.0 van Toerisme Utrecht. Utrecht won de award.

Enthousiasme

Ede, gelegen in de FoodValley regio, is dé Foodstad van Nederland. Ede kiest bewust voor Food. Dat komt tot uiting in beleid: er wordt gewerkt aan een Voedselstrategie en Ede is Hoofdstad van de Smaak in 2014.

,,Het plan het WFC in Ede te vestigen, zorgt nu al voor enorm veel enthousiasme", zegt burgemeester Cees van der Knaap. ,,Het zorgt voor samenwerking in samenleving, onderwijs en bedrijfsleven."

Economische impuls

Wethouder Evert van Milligen verwacht dat het WFC een enorme impuls gaat geven aan de economie van Ede en die in de FoodValley regio. Van Milligen: ,,Maar ook aan de gebiedsontwikkeling van Veluwse Poort -woningen, bedrijven en een nieuw station - rond station Ede-Wageningen, waar het WFC een plek krijgt."

Citymarketing

Het WFC geeft invulling aan de (regiomarketing) ambitie van Ede en die van Regio FoodValley: het FoodValley gebied samen met de partners in de triple helix ontwikkelen tot een Europese innovatieve topregio voor Food. Het WFC geeft Food een gezicht - juist voor een groot publiek.

Zeven partners

Zeven partners in de FoodValley Regio hebben daarvoor in 2012 de handen succesvol ineen geslagen: gemeente Ede, gemeente Wageningen, Wageningen UR, Regio FoodValley, Stichting FoodValley, provincie Gelderland en Oost NV. De gemeente Ede doet op dit moment samen met Stichting World Food Centers en een investeerder een haalbaarheidsonderzoek.

Inspiratietour FoodValley

Samenwerkende partners in FoodValley (kennisinstellingen, bedrijfsleven en overheid) nodigen belangstellenden uit om samen met een food-relatie een Inspiratietour te beleven. Wie meedoet, ervaart het unieke concept van het WFC.

Aanmelden kan via de website van Stichting World Food Centers: www.worldfoodcenters.com/foodexperiencecenter/ervaar-wfc en via: www.citymarketeersmetsmaak.nl

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie