Waardering audiciens gestegen in 2013

27 januari 2014 om 00:00 Nieuws

EDE - Eén jaar na de invoering van het nieuwe hoorzorgsysteem is 68 procent van de mensen met gehoorproblemen op de hoogte van de regels. Het systeem blijkt echter niet voor iedereen duidelijk. Zeker de helft van de slechthorenden geeft aan de regels niet direct te begrijpen, maar eenmaal uitgelegd wordt het systeem positief beoordeeld.

Dit blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO heeft verricht in opdracht van Specsavers. Specsavers Ede maakt zich - als voorstander van het nieuwe systeem - sterk voor goede voorlichting, zodat voordelen zichtbaar worden voor de consument.

Sinds januari 2013 gebeurt het aanmeten van een hoortoestel op basis van een nieuwe methode: functiegericht voorschrijven. Het is de bedoeling dat het nieuwe protocol meer transparantie biedt in de prijzen van hoortoestellen en ervoor zorgt dat de klant een toestel krijgt die het best past bij de benodigde hoorzorg.

Uit het onderzoek blijkt dat goede uitleg over de regels onzekerheden wegneemt. Bijna 50 procent van de hoortoestelgebruikers zegt na uitleg over de nieuwe regels positief te zijn over het systeem.

,,Door de introductie van het nieuwe systeem wordt voorkomen dat consumenten te dure hoortoestellen worden aangeboden. Bovendien is de consument nog steeds tevreden over de service door vriendelijk en behulpzaam personeel van aanbieders van hoortoestellen. Zo geven zij gemiddeld een tevredenheidscijfer van 7,8 en is de waardering voor audiciens die zijn aangesloten bij een landelijke keten zelfs gestegen", aldus audicien Marcel Driesen van Specsavers Ede.

,,Wij zien dat goede voorlichting bijdraagt aan de waardering van het serviceniveau van de audiciens en duidelijkheid biedt over het nieuwe systeem. Zodra mensen weten hoe het nieuwe systeem in de praktijk werkt, worden ook de voordelen zichtbaar."

Geen concessies aan keuzevrijheid

80 procent van de ondervraagden geeft aan keuzevrijheid bij aankoop van een hoortoestel belangrijk te vinden. ,,We merken dat er discussie is over de keuzevrijheid binnen het nieuwe systeem en krijgen de indruk dat mensen het gevoel hebben niet vrij te zijn in hun keuze. Slechthorenden denken wellicht dat ze nu worden opgezadeld met een soort 'ziekenfondshoortoestel'. Dit is zeker niet het geval, want elke klant kan een keuze maken uit verschillende merken en specificaties en wij bieden hoortoestellen met de beste technologie van kwalitatieve aanbieders", aldus Driesen.

Uit het onderzoek blijkt dat ook de prijs van een hoortoestel voor veel mensen een struikelblok kan zijn. Hoewel dit erg in de kosten kan schelen, zegt 43 procent niet te checken of ze een vergoeding krijgen via de zorgverzekeraar.

Driesen: ,,Het is belangrijk dat consumenten nagaan of ze recht hebben op een vergoeding. Als je aanspraak wilt maken op een vergoeding van 75 procent moet het hoortoestel afkomstig zijn een gecontracteerde leverancier. Specsavers Ede heeft contracten met alle zorgverzekeraars."

Functiegericht voorschrijven

Iedereen in Nederland betaalt sinds 1 januari 2013 een eigen bijdrage van 25 procent voor de aanschafkosten van een hoortoestel. Dit betekent dat vanuit de basisverzekering geen gratis hoortoestel meer wordt aangeboden. Het nieuwe protocol moet ervoor zorgen dat mensen bij alle audiciens op dezelfde manier worden geholpen. Aan de hand van een uitgebreide hoortest en een vragenlijst worden zij ingedeeld in één van de vijf categorieën: categorie 1 betreft een relatief eenvoudig hoortoestel voor lichte hoorproblemen, categorie 5 biedt geavanceerde hoortoestellen voor complex hoorverlies. Samen met de audicien wordt een passende hooroplossing in de betreffende categorie gekozen.

Over Specsavers

Specsavers Opticiens heeft internationaal meer dan 1600 winkels, waarvan op dit moment 118 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 11,5 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs.

Specsavers-winkels worden geleid door minimaal volledig MBO-gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. En met diezelfde filosofie startte Specsavers in 2007 met de verkoop van hoorzorg in Nederland. Inmiddels biedt Specsavers in 121 plaatsen hoorzorg; in 110 Specsavers-winkels en op 11 servicepunten. In de UK is Specsavers Audiciens zelfs marktleider op het gebied van hoorzorg. Alle winkels worden geleid door volledig gediplomeerde StAr-geregistreerde triage audiciens, die de klant begeleiden bij een correcte hooraanpassing.

Specsavers Ede

Audicien Marcel Driesen

Grotestraat 23

6711 AH Ede

Telefoon: 0318-652710

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie