Regionale producten hebben de toekomst

4 februari 2014 om 00:00 Nieuws

EDE - De Ondernemers Sociëteit Voedingsindustrie jaarlijks houdt al vijftien jaar een winterbarbecue in Grand Café Buitenzorg aan de Amsterdamseweg 19. Vorige week was er, omdat Ede Hoofdstad van de smaak is, een speciaal tintje aan de barbecue. Edese bedrijven leverden kwaliteitsvoedsel, zodat de sociëteit ook met de hulp van de koks van Buitenzorg smaakvol konden eten.

door Jan de Boer

Klaas Dijkstra van de Ondernemers Sociëteit Voedingsindustrie is representant van zo’n 500 ondernemers in de voedingsindustrie, zowel producenten als toeleveranciers. ,,Die partijen zijn geïnteresseerd in hele food traject. Hoe we eten, wat we eten, waarom we weten, gezond, niet gezond. Die mensen ontmoeten elkaar om een beetje bij te blijven in de smaakpatronen, in het spel van wat wil de consument en wat we moeten maken.”

Omdat Ede Hoofdstad van de smaak is, was er een extra tintje aan de winterbarbecue. ,,Het is super, dat het zo mooi bij elkaar past. Wij zijn gewend dat er we bij Buitenzorg - daarom kunnen we hier al zo lang – al vaak gigantische culinaire momenten hebben. Zo’n barbecue als hier is geen platte barbecue. Daar komen 225 man op af en die smikkelen. Nu Ede Hoofdstad van de smaak is lukt het ons om de mensen opnieuw weer te prikkelen, weer te motiveren, weer te inspireren met het fenomeen ‘wat is er nog meer dan wat wij al zo lang maken’.”

Volgens Dijkstra staan streekproducten steeds meer in de belangstelling. ,,In eerste instantie denk je dan een beetje aan de boerenkeuken. Dan heb ik het over authentieke smaken. Als ik kijk naar de nieuwe smaken, dan is het allemaal wat frêler, maar wel heel intens. Belangrijk bij smaken en dan speciaal bij regionale smaken is dat die intens en puur zijn. De lokale producten uit Ede zijn goed, ja.”

Dijkstra zegt dat veel personen in alle regio’s hun best doen om hun producten met vakmanschap te bereiden. ,,Die producten steken al heel snel uit boven de maat, die zijn al subliem. De touch van de winterbarbecue was nu iets anders. Er is lekker vlees, zodat je even weg bent van de voedingsindustrie naar een regionaal product. Wis en zeker heeft het regionaal product - afgezien van de smaak maar ook de logistiek - de toekomst.”

De consument let meer op wat hij eet, verwacht Klaas Dijkstra. ,,De consument kijkt of het biologisch is, of het smaakvol is en of er een vakman achter zit. Dat zijn elementen waardoor de consument ook meer voor de voeding over heeft. Ik verwacht dat je over een tijdje naast in de boerenwinkel ook in de supermarkt regionale producten kunt kopen. De tijd is daar rijp voor. De regionale producten moeten wel iets bijzonders hebben. Als het goed is, willen mensen best iets meer uitgeven.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie