Het klikt tussen Edese ondernemers en lokale maatschappelijke organisaties

5 april 2014 om 00:00 Ondernemend

De eerste Edese Beursvloer, die dinsdagmiddag 11 februari plaatsvond in Cinemec, was er een van de spontane matches. Projectleider Angelique Ottens zag met eigen ogen hoe lokale ondernemers en maatschappelijke organisaties onbevangen op elkaar afstapten.

Door Hanneke Bulten

Het resultaat: 153 knipperende lampjes, inclusief de toezegging dat men dit jaar voor elkaar aan de slag gaat. Dat kan door mensen, materialen of expertise beschikbaar te stellen. En om een tegenprestatie te vragen, in de vorm van een beschikbare ruimte of interessante workshop.

Thermometer

In de loop van de middag schoot de thermometer waarop het aantal matches live te volgen was, de lucht in. Uiteindelijk overtrof het aantal de verwachtingen van de organisatie. ‘De sfeer was goed’, blikt projectleider Angelique terug. Het lokale bedrijfsleven ontmoette er tientallen maatschappelijke organisaties uit Ede. Met behulp van borden was duidelijk waar je voor welke hulpvraag moest zijn.

‘Totale verrassing’

Bij de tafel ‘Menskracht’ kwam het tot een match tussen Stichting Philadelphia en het bedrijf Kelderman Bouw. De projectleider: ‘Voor de mensen van Philadelphia, de hulpvragers dus, was het een totale verrassing dat Kelderman Bouw, de aanbieder, op hen afstapte.’ De organisatie stimuleert dit proces door de hulpvragen te verzamelen en deze ruim een week voorafgaande aan de Beursvloer te mailen naar alle deelnemers aan de Beursvloer. In het geval van Philadelphia gaat het bouwbedrijf een grote, oude deur verwijderen uit één van hun gebouwen. Ze zetten er meteen een nieuwe gevel pui in. Kelderman mag de oude deur houden.

Maatschappelijke waarde

Naast matches op basis van vooraf geformuleerde hulpvragen vonden er ook volop spontane deals plaats. Met als resultaat dat sommige deelnemers met wel 10 knipperende harten rondliepen, voor elke goedgekeurde match één. Hoewel de beurzen gesloten bleven, werd elke match omgerekend naar een geldbedrag. Op de Beursvloer wordt dat ‘de maatschappelijke waarde’ genoemd. Deze bedroeg 250.000 euro.

Zichtbaar

Een maand na het evenement neemt de organisatie contact op met de deelnemende organisaties met de vraag of er al contact is geweest. Is men misschien al voor elkaar aan de slag gegaan? Zo ja, dan vraagt Angelique om dit zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door een foto of video door te sturen. Op deze manier kan de organisatie tijdens een volgende Beursvloer laten zien hoe er invulling is gegeven aan de 153 matches.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie