PvdA bezoekt Service voor de Wijk aan de Lindenhorst: efficiënte, laagdrempelige organisatie.

5 april 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

Met Milona Hovestad en Ad de Bruin bezoek ik namens de Edese PvdA Service voor de Wijk aan de Lindenhorst. Via dit Servicepunt wennen bijstandsgerechtigden weer aan werk bij voornamelijk senioren, die zo zelfstandig kunnen blijven wonen. Helaas is de bestaanszekerheid van het Servicepunt opnieuw onzeker, funest voor veel betrokkenen.

Service voor de Wijk opereert in heel Ede. Anita Stoker begeleidt cliënten en coördineert de huishoudelijke hulp, boodschappendienst en artsenbezoek : "Soms incidenteel maar vaker langdurig. Medicijnen en persoonlijke verzorging laten we aan de professionals over." Peter de Jong coördineert de klussen en het 'groen', zoals een muurtje witten en tuinonderhoud. Alles tegen relatief lage prijzen. Voor reguliere bedrijven is dit werk minder interessant en te duur voor de doelgroep.

Service voor de Wijk heeft zich inmiddels bewezen. Cliënten komen wantrouwend naar instanties en onzeker binnen. Anita en Peter zien velen letterlijk 'groeien' en uitstromen naar regulier werk, ondanks de crisis. Er ontstaan sociale contacten tussen medewerkers onderling en met cliënten, die dit contact zeker zo belangrijk vinden als de hulp zelf. Ook waarderen zij de doelstelling: mensen zicht op een vaste baan met toekomstperspectief bieden. Op bezoek bij een 94-jairge cliënt ervaren we tevredenheid: “Ik waardeer de hulp zeer. Maar ben vooral ook blij met de respectvolle bemiddeling door Anita en Peter. Ik durf nu wat te vragen, zonder bang te zijn dat ik lastig word gevonden."

De succesformule staat onder druk want financiering is steeds weer onzeker. De gemeente staat tot eind 2014 garant, maar daarna? Anita: “Weer leven hoog bejaarde en kwetsbare mensen en hun mantelzorgers een groot deel van het jaar in onzekerheid. Wij bieden net dat beetje extra steun om zelfstandig en betaalbaar zelfstandig te blijven." Carla Visser, projectleider van de Gemeente: "We praten voorzichtig met de Medewerker en de Permar over samenwerking en zelfs uitbreiding. Er zijn meer locaties nodig voor meer efficiëntie. De decentralisaties in de zorg bieden ook kansen met wijk- en sociale teams, die nu al naar het Servicepunt doorverwijzen."

Het is hoog tijd, de gemeente moet als regisseur deze voorziening een toekomstbestendig bestaansrecht bieden.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie