ChristenUnie: 'Bedrijfskaarten moeten ook gelden op Valleilijn'

5 april 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

EDE - De problemen met bedrijfsabonnementen op de Valleilijn moeten snel worden opgelost. Hiervoor pleit Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber van de

ChristenUnie. Zij heeft schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld. Onder meer de nieuwe kaart voor rijksambtenaren werkt niet op de Valleilijn. Houders van deze kaart moeten op deze spoorlijn een aparte kaart gebruiken.

Dik-Faber: ,,Er zijn kennelijk geen goede afspraken gemaakt tussen NS, Connexxion, de leverancier van deze bedrijvenkaart en Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart, waardoor reizigers nu onnodig met gedoe worden geconfronteerd terwijl de bedrijvenkaart juist reisgemak zou moeten geven."

Het Kamerlid pleit er al langer voor dat alle vervoerders de mogelijkheid krijgen om abonnementen te verkopen voor het hele openbaar vervoer net zoals abonnees van telecomproviders ook zonder problemen kunnen bellen met iedereen, ongeacht de provider van de beller aan de andere kant van de lijn.

,,Nu is de OV-chipkaart niets anders dan een portemonnee met daarin nog steeds allemaal verschillende abonnementen, en dat werkt niet altijd goed samen en is voor reizigers te ingewikkeld."

De Tweede Kamer heeft onlangs een motie aangenomen van ChristenUnie en VVD waarin wordt gepleit het zogenaamde roaming systeem, dat in gebruik is in de mobiele telefonie, ook mogelijk te maken in het openbaar vervoer. Ook zou reizen op rekening (post-paid) voor alle reizigers mogelijk moeten worden en niet alleen voor houders van bedrijvenkaarten, zoals de NS Businesscard. In de huidige situatie kunnen reizigers alleen reizen met een abonnement of op saldo (pre-paid).

'Gelijke behandeling'

Staatssecretaris Mansveld moet hiervoor nu de regelgeving aanpassen. Dik-Faber: ,,Tot die tijd zal voor elk nieuw abonnement afspraken moeten worden gemaakt tussen de vervoerders en de kaartaanbieders. Op de Valleilijn is dat kennelijk fout gegaan. Ook schijnen er nog problemen te zijn met bedrijvenkaarten die op sommige lijnen niet geldig zijn in de eerste klas terwijl er wel voor betaald is. Ik wil dat deze technische problemen snel worden opgelost. Commerciële bedrijvenkaart aanbieders zoals MobilityMixx, Radiuz en Xximo moeten op een gelijke manier behandeld worden als de NS businesscard die deze problemen niet heeft."

Begint maart zal de Tweede Kamer debatteren over de toekomst van de OV-chipkaart.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie