FrisValley: 'Met de helikopter naar het examenfeest'

5 april 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

EDE - FrisValley, het alcoholmatigingsproject van negen gemeenten in Regio FoodValley, daagt middelbare scholieren in de regio uit aan de slag te gaan met de verhoging van de leeftijdsgrens naar 18 jaar. Woensdag startte een creatieve campagnewedstrijd waarin leerlingen de opdracht krijgen een eigen communicatie-uiting te bedenken. Doel van de wedstrijd is dat jongeren actief nadenken over de nieuwe alcoholregels en hier met andere jongeren en ouders

over praten.

De scholieren van 14-18 jaar krijgen de opdracht om samen met een medeleerling een communicatie-uiting te ontwikkelen waarmee zij de wetswijziging het beste onder de aandacht denken te brengen. Ze werken dit concept uit en leveren het resultaat in bij hun docent. De uiting mag allerlei vormen hebben, zoals een verhaal, een poster of een video.

Lespakket

Deelnemende scholen hebben een speciaal lespakket ontvangen, met lesbrieven voor leerlingen, docentenhandleidingen en posters. Ook is er een speciale website met aanvullende informatie ontwikkeld (www.frisvalley.nl/campagne). Daarnaast krijgt iedere school een speciale Facebookpagina waarop de inzendingen van die school te zien zijn. Op deze manier kunnen de leerlingen hun inzending onder de aandacht brengen bij medeleerlingen, familie, vrienden en docenten. Nadat op iedere school één winnende uiting is gekozen, wordt een regionale Facebookpagina geopend; op deze Facebookpagina kan op de mooiste inzending worden gestemd.

Grote finale

De school kiest uit alle inzendingen één winnend duo, dat doorgaat naar de grote finale op 9 april. Deze schoolwinnaars winnen allebei een tablet en mogen hun inzending laten professionaliseren bij communicatiebureau EF2 uit Veenendaal. De uiteindelijke winnaar wordt tijdens de finale gekozen aan de hand van het aantal 'likes' op Facebook, het aantal stemmen in de zaal en het commentaar van de vakjury. Het winnende duo ontvangt de hoofdprijs: een volledig verzorgde helikoptervlucht naar het eindexamenfeest.

Over FrisValley

FrisValley is het alcoholmatigingsproject in Regio FoodValley. Onder het motto 'Geen 18? Geen alcohol!' wijst FrisValley jongeren op de gevaren van te vroeg, te veel en te vaak alcoholgebruik. FrisValley richt zich daarbij vooral op het netwerk rond de jongeren: ouders, scholen, sportclubs, horeca en supermarkten. Deelnemende gemeenten zijn Barneveld, Ede, Nijkerk, Rhenen, Renswoude, Scherpenzeel, Veenendaal, Wageningen en Woudenberg.

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door subsidie van de Provincie Gelderland.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie