Leerlingen en docenten van het Pallas Athene College tijdens de uitwisseling naar Slovenië in 2019. Achteraan in het midden staat Joep Kusters.
Leerlingen en docenten van het Pallas Athene College tijdens de uitwisseling naar Slovenië in 2019. Achteraan in het midden staat Joep Kusters. Eetbaar Ede

Gezonde leefstijl op het Pallas Athene College: ‘We willen een voorbeeldfunctie hebben’

19 februari 2021 om 11:00 Onderwijs

EDE Zorgen dat alle leerlingen het maximale uit hun leven kunnen halen, dat is de motivatie voor Joep Kusters van het Pallas Athene College om zich in te zetten voor een gezonde leefstijl op school. ,,Kinderen die actief zijn en gezond eten, presteren beter en leggen de basis voor een gezond volwassen leven. Daarom vinden wij het als school belangrijk om zoveel mogelijk leerlingen te betrekken bij een gezonde leefstijl.”

Joep Kusters is docent en coördinator internationalisering van het Pallas Athene College in Ede, een middelbare school voor mavo, havo en vwo. Hij is al enige tijd bezig met het ‘gezonder’ maken van de school. Zo zijn de snoep- en frisdrankautomaten weggehaald en zijn in de kantine de ongezonde keuzes minder zichtbaar of helemaal niet zichtbaar. Snoep ligt bijvoorbeeld in een la en de bruine broodjes liggen vooraan. Ook is het gros van het aanbod tegenwoordig gezond.

CULTUURVERANDERING Werken deze maatregelen? Gaan de leerlingen gezonder eten? Uit veel onderzoek is gebleken van wel. ,,Natuurlijk weten we wel dat sommige leerlingen nu naar de supermarkt gaan in de pauze of in een tussenuur”, zegt Kusters. ,,Dat horen we wel maar dat hou je niet tegen, we kunnen dat niet verbieden. Voor ons is de basis dat we werken aan een cultuurverandering, we willen toewerken naar een cultuur waarin gezondheid belangrijk is en bewust eten ook. We willen daarin een voorbeeldfunctie hebben en de leerlingen inzicht geven in voeding en gezondheid. Een school is er om kennis over te dragen, we kunnen daarom een belangrijke rol hebben.”

De verandering teweegbrengen in een tijd dat veel leerlingen vanwege de lockdown niet op school komen is wel een uitdaging, maar het Pallas Athene College blijft actief bezig met de gezondheid van leerlingen legt Kusters uit. ,,We informeren middels de mentoren over de mentale gezondheid van leerlingen, vragen ze steeds de camera aan te houden om iets van visueel contact te onderhouden. Onze gymsectie is bezig met het geven van challenges om de leerlingen actief te houden en ook werken we met een gezonde bingokaart waarin allerlei gezonde activiteiten worden gestimuleerd om af te vinken. Voor leerlingen die wel naar school komen (examenkandidaten) blijft onze gezonde kantine open en blijven wij bezig met het aanbieden van gezond voedsel.”

We willen toewerken naar een cultuur waarin gezondheid belangrijk is en bewust eten ook

CHALLENGES Een van de manieren waarop sommige docenten van het Pallas Athene in het onderwijs aandacht besteden aan gezondheid is dus via challenges. ,,Zo was er een keer een challenge om één week geen suiker te eten of één week geen vlees. We geven daarbij ook informatie, waarom is het belangrijk, wat doet het met je lichaam. Zo dragen we kennis over waar de leerling iets aan heeft. Iedere leerling die we overtuigen en iets meegeven is meegenomen. Soms zijn maar een paar leerlingen in een klas meteen enthousiast, die gebruiken we dan om de rest ook mee te krijgen.”

SAMEN MET DE LEERLINGEN ,,Het is belangrijk om samen met de leerlingen te kijken naar de gezonde leefstijl op school. Als je samen met de leerlingen gaat bekijken wat er moet gebeuren krijg je veel meer draagvlak.” 

Dat is ook de basis van het grote Europese project waar Pallas Athene de trekker van is: Healthy Inclusive Lifestyle through Schools (HILS). Joep Kusters schreef dit project, dat 3 jaar lang uitwisselingen garandeert voor leerlingen uit 8 verschillende landen.

SUBSIDIE Zijn project ontving in 2019 een Erasmus+ subsidie van een half miljoen euro van de Europese Unie. Een flinke subsidie. ,,Dit soort subsidies gaan meestal naar gemeenten of hoger onderwijs, wij zijn de enige school die een dergelijke subsidie ooit heeft ontvangen. Het is jaren geleden dat zo’n grote subsidie aan een Nederlands project is toegekend. Het geeft aan hoe belangrijk dit thema is voor jongeren in heel Europa.”

Het geeft aan hoe belangrijk dit thema is voor jongeren in heel Europa

UITWISSELING Het HILS-project is een uitwisselingsproject waarbij leerlingen van scholen uit acht verschillende landen op uitwisseling gaan (Nederland, Spanje, Portugal, Slovenië, Finland, Frankrijk, Italië en het Verenigde Koninkrijk). Alle leerlingen van het Pallas Athene College kunnen zich inschrijven voor een uitwisseling, behalve de eerstejaars en de examenklassen. Kusters: ,,We proberen te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen mee kunnen op uitwisseling. Regelmatig krijgen we veel meer verzoeken dan we plaatsen hebben.” Door corona konden enkele geplande uitwisselingen niet doorgaan, maar begin februari werd wel een online uitwisseling gehouden.

Er zijn zeven thema’s die behandeld worden bij de uitwisselingen. Naast voeding en beweging, zijn dit geestelijke gezondheid, lichaamsbeeld & social media en alcohol, roken en drugs. ,,De thema’s zijn gekoppeld aan de expertise van de scholen of de landen. Zo gaan we in Parijs naar de school van Frankrijk op het gebied van catering.”

Binnen ieder thema bespreken de leerlingen uit verschillende landen samen onder leiding van deskundigen wat er binnen dat thema zou kunnen gebeuren. ,,We gaan kijken wat voor aanbevelingen daaruit komen en of we die kunnen toepassen. Maar alleen al de uitwisseling, het gesprek, het contact met leerlingen uit andere landen en het verblijf in een gastgezin heeft al zo’n grote impact op leerlingen, dat alleen al maakt het project waardevol. Je ziet leerlingen groeien in zo’n periode.” 

De uitwisselingen hebben een grote impact op leerlingen. Je ziet leerlingen groeien in zo’n periode

BIJZONDERE ERVARING Dat blijkt ook uit het verhaal van vwo-leerling Annemarijn die mee was naar Slovenië in 2019. ,,Het was heel leuk, ik heb het heel erg naar mijn zin gehad. Ik vond het zo’n bijzondere ervaring. Het is een mooi land en ook heel gastvrij, dat vond ik zo bijzonder om mee te maken. Het thema ‘mentale gezondheid’ hebben we behandeld in workshops, die deden we met kinderen uit alle 8 verschillende landen. Daar kwamen allemaal tips uit, bijvoorbeeld hoe je beter kunt slapen of hoe je bepaalde geuren kunt gebruiken voor je mindset. Over onze hele ervaring hebben we een verslag geschreven toen we weer terug waren. Maar het meest is me toch bijgebleven het contact tussendoor, het Engels praten en leren van elkaar. Bijvoorbeeld over hoe het dagelijks leven in andere landen is en hoe het daar gaat op school.”

OOK THUIS Wat Joep Kusters wil bereiken met dit project is dat leerlingen een gezondere leefstijl ontwikkelen en dat er een spin-off ontstaat. ,,We willen bijvoorbeeld graag dat ze hun kennis mee naar huis nemen, dat ouders er bij betrokken worden, en dat leerlingen thuis aangeven wat gezondere keuzes zijn.” 

Om dit te meten neemt iedere school voor ieder thema enquêtes af. ,,We nemen er zo’n 200/300 af per school, als het thema is afgerond nemen we die enquêtes weer af. Zo kunnen we kijken wat er is veranderd.” 

De eerste twee uitwisselingen zijn geweest, die gingen naar Slovenië en Spanje. Door corona zijn alle volgende uitwisselingen uitgesteld. ,,We willen nog uitwisselingen houden naar Finland, Italië, Engeland en Frankrijk. Helaas weten we nu nog niet wanneer we waar naartoe kunnen. Dat hangt volledig af van de ontwikkelingen van het virus en de mogelijkheden die gaan ontstaan nu het vaccineren is begonnen. Doel is wel om alle uitwisselingen nog te laten plaatsvinden.”

(de tekst gaat onder de afbeelding verder)


RESULTATEN Het belangrijkste resultaat is voor Kusters dat leerlingen al op jonge leeftijd een gezonde leefstijl ontwikkelen en uitgroeien tot gezonde volwassenen. ,,Ons uiteindelijke doel is dat alle leerlingen het maximale uit hun leven kunnen halen. Met goede voeding en voldoende beweging voelt iedereen zich beter en kun je maximaal presteren, ook qua vervolgopleiding en werk. Uiteindelijk kan een school alleen het probleem niet oplossen, iedereen is verantwoordelijk maar we hopen dat wij hiermee onze bijdrage leveren.” 

Het project loopt drie jaar, maar zal door corona langer duren omdat een aantal uitwisselingen niet door konden gaan. De resultaten van dit project zullen worden gedeeld op een grote conferentie die in Ede zal worden georganiseerd.

TIPS VOOR ANDERE SCHOLEN Wil je als school ook gaan werken aan een gezondere leefstijl? Belangrijk is volgens Joep Kusters vooral om aan te sluiten bij de motivatie van leerkrachten en directie. ,,Vaak zijn er wel leerkrachten of een directeur die enthousiast zijn over dit thema, dat werkt het beste. Aansluitend bij iemands persoonlijke motivatie en bij de ideeën waar leerkrachten of leerlingen zelf mee komen, daaruit ontstaan de mooiste projecten. Het is ook belangrijk om de leerlingen te betrekken en samen een project op te zetten. Dat de directie enthousiast is, is wel heel belangrijk. Voor materialen en andere kosten zijn vrij veel subsidiemogelijkheden beschikbaar.” Kijk hier voor meer informatie.

Dit artikel wordt u aangeboden door Eetbaar Ede. Voedsel verbindt Ede; we ontmoeten elkaar, activiteiten ontstaan en verhalen worden verteld. Eetbaar Ede is de community voor gezond, lokaal en duurzaam voedsel in de gemeente Ede. Kijk voor meer informatie op EetbaarEde.nl, Facebook, Linkedin, Twitter of Instagram.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie