Opella publiceert jaarverslag: ‘Opella, bijzonder en gewoon in 2020’

15 april 2021 om 16:17 Lokaal Deel je nieuws

Opella kenmerkt zich door te innoveren met oog voor de kwaliteit van zorg en welzijn. Ook in 2020, waarin corona de wereld beheerste. Bestuurder Kars Hazelaar: “We kijken terug op een bijzonder jaar. Een jaar waarin we met elkaar hard hebben moeten werken om ondanks wat er gebeurde zo gewoon mogelijk de goede dingen te doen. En dat is gelukt, ondanks pijn, verdriet en tegenslagen. Ook Opella kreeg te maken met besmettingen van klanten en medewerkers. Vrijwilligers konden in veel situaties hun werk niet doen. We wilden zo veel mogelijk ‘gewoon’ doorgaan met het bieden van goede zorg en ondersteuning en blijven leren en innoveren.”

Opella wil leren van de coronatijd. Bijvoorbeeld het werken in de bestaande keten: bijvoorbeeld van thuis naar het ziekenhuis, van ziekenhuis via revalidatie weer naar thuis of verpleeghuis. Juist in situaties als het coronavirus is het belangrijk hieraan vast te houden. We bouwen voort op onderzoek en advies waarmee we steeds beter mensen kunnen helpen op de plaats waar ze zijn. Opella zet in op de wijkverpleging, waardoor zoveel mogelijk klanten na een ziekenhuisopname vanwege corona naar huis kunnen en in de thuissituatie de zorg ontvangen die ze nodig hebben.

Een andere les is de lockdown in de verpleeghuizen. Dat zorgde voor veel verdriet bij bewoners en naasten. Daarnaast zag Opella ook bewoners van verpleeghuizen die tot rust kwamen. De verpleeghuizen van Opella behoorden landelijk steeds tot de eerste die weer stappen naar opening maakten.

Mensen zo gewoon mogelijk hulp geven. Dat deed Opella in 2020 bij ruim 6100 klanten, met 1750 medewerkers en 600 vrijwilligers, gewaardeerd met het cijfer 8,7. Eind 2020 werd in een door het ministerie van VWS georganiseerd landelijk wetenschappelijk onderzoek bewezen dat de manier van werken van Opella meer kwaliteit oplevert en kosten omlaag brengt. Met deze domeinoverstijgende zorg krijgt de klant zorg en ondersteuning met één klant, één plan, één arrangeur. Uit het onderzoek blijkt dat kwetsbare ouderen langer op kwalitatief goede wijze het leven blijven leven zoals ze dat willen, in hun eigen vertrouwde omgeving.

Er is landelijke wetgeving in voorbereiding die de ruimte geeft om financiële afspraken te maken over preventieve maatregelen. De aanpak van Opella, Menzis en de Gemeente Ede is één van de experimenten in Nederland die de onderbouwing daarvoor vormt. Opella gaat hier volop mee verder.

Mail de redactie
Meld een correctie