Afbeelding
Foto: Shutterstock

Waar moet je rekening mee houden als webshop houder?

24 september 2021 om 07:16 Partnercontent

Een kritiek punt waar een eigenaar van een webshop zich zorgen over moet maken, is logistiek. Dit is immers de manier waarop je zakelijk pakketten kunt versturen! Bovendien draagt logistiek ook bij tot een goed financieel beheer en is het een essentieel onderdeel van de klantenervaring, wat van invloed is op de algemene tevredenheid over E-handel.

Hoe gemakkelijk het ook lijkt voor wie pas begint, vergeet niet: naarmate jouw verkoop toeneemt, wordt alles complexer. Daarom neemt de behoefte aan planning en precisie bij de controle van elke fase van het logistieke proces alleen maar toe.

Rekening houdend met dit scenario, is de beste oplossing een beroep te doen op een leverancier en de beste logistieke praktijken in jouw virtuele winkel toe te passen.

1. Keuze van leveranciers

Een kwaliteitsleverancier is een leverancier die reputatie helpt genereren voor jouw online winkel. Het beste is dat, door op dit gebied een goede keuze te maken, jouw probleem met defecte, beschadigde of verlopen producten worden geëlimineerd.

Een ander voordeel hiervan, namelijk de vaststelling van een rigoureus selectieproces voor leveranciers, is dat je criteria zoals leveringstermijn, betalingstermijnen, service level agreement en andere vereisten zult kunnen evalueren. Met deze informatie in handen zult je de voordeligste leveranciers kunnen kiezen om een partnerschap mee te sluiten.

2. Voorspelling van de vraag

Het besluit over het aantal producten dat in voorraad moet worden gehouden, moet worden genomen op basis van jouw prognose van de vraag (verkoopstroom). Als je slechts 10 producten Y per maand verkoopt, waarom zou je er dan 100 in voorraad hebben?

Een volle voorraad brengt extra opslag- en controlekosten met zich mee, en je moet er ook rekening mee houden dat jouw cashflow hierdoor onmiddellijk daalt, zonder dat je met dezelfde beweeglijkheid winstgevendheid genereert. En natuurlijk heeft dit gevolgen voor jouw e-commerce financiën!

Daarom is het het beste om de output van elk product te voorspellen en een lage voorraad aan te houden die aan de vraag kan voldoen zonder de verkoopresultaten te schaden.

3. Vervangende producten

Plan om jouw voorraad vaker aan te vullen in plaats van grote bestellingen te plaatsen. In dit geval kunt je een veel grotere nauwkeurigheid garanderen!

Je kunt jouw voorraadbeheersysteem ook integreren met het verkoopsysteem van jouw leveranciers, zodat zij worden geactiveerd wanneer dat nodig is, d.w.z. wanneer jouw voorraad de minimumlimiet per eenheid bereikt. Hierdoor hoeft je zich zelfs geen zorgen te maken over het opbellen of verwerken van orders, waardoor jouw verkoop georganiseerd blijft.

4. Organisatie van de voorraden

Het organiseren van voorraden is een andere goede logistieke praktijk voor e-commerce die je moet toepassen. Het is een eenvoudige tactiek die de scheiding van orders aanzienlijk vergemakkelijkt, dit proces staat bekend als picking.

Begin in die zin met na te gaan welke producten de hoogste opbrengst hebben. Met deze lijst in de hand plaatst je de best verkopende producten vóór de andere in voorraad, wat het uit de handel nemen zal vergemakkelijken.

De logica is eenvoudig: hoe sneller het onderscheidingsproces verloopt, hoe sneller de levering verloopt. En deze stiptheid wekt een positieve perceptie bij de klanten, wat zorgt voor een goede koopervaring.

5. Beheersysteem

De optimalisering van het gehele logistieke proces van de e-shop vereist gedetailleerde en doelgerichte professionals. Maar dit kan worden geoptimaliseerd met beheersystemen voor e-commerces, software die is uitgerust met functies voor voorraadbeheer, inkoop en logistiek in de virtuele winkel. Zakelijke pakketten versturen is een uitdaging op zich.

Met deze tool kunt je producten gemakkelijker registreren, betalingen van leveranciers controleren, automatisch bestellingen plaatsen en jouw toeleveringsketen efficiënter beheren!

Hulp nodig bij het plannen van jouw e-commerce logistiek?

Een goede planning kan belangrijke verbeteringen opleveren voor de verschillende activiteiten die een elektronische handel ontplooit, waardoor problemen zoals vertragingen bij de levering, extra kosten en verlies van klanten kunnen worden vermeden.

Gezien de eigenaardigheden van de logistiek voor e-commerce is het altijd goed om te kunnen rekenen op een gespecialiseerde ondersteuning, die in staat is te helpen bij de planning van dit soort punten en vele andere.

Bijvoorbeeld KeenDelivery ontwikkelt oplossingen waarmee je geolocatie-intelligentie kunt gebruiken om de integratie tussen online en offline kanalen te verbeteren. Maar hoe werkt het in de praktijk?

- Hiermee kunnen bestellingen op een geautomatiseerde manier worden verzonden;
- Stelt je in staat de levering in real time te controleren, rekening houdend met de kenmerken van jouw bedrijf;
- Maakt het mogelijk leveringsroutes te creëren;
- En vele andere mogelijkheden.

Er zijn dus een flink aantal zaken waar je als ondernemer rekening mee moet houden. Gelukkig zijn er ook veel bedrijven die hulp bieden!

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie