Afbeelding
Sora Shimazaki

Bankhelpdeskfraude: ‘Ik vertrouw niemand meer’

22 oktober 2021 om 17:47 Misdaad

EDE In 2020 is de districtsrecherche in Gelderland-Midden een grootschalig onderzoek gestart naar bankhelpdeskfraude. Dat leidde tot tien verdachten in de leeftijd van 18 tot en met 71 jaar. De aanhoudingen vonden plaats in het najaar van 2020 en in het afgelopen jaar. Twee van de verdachten zijn inmiddels veroordeeld tot gevangenisstraffen van één en twee jaar. Het Openbaar Ministerie buigt zich nog over de strafeisen voor de andere acht verdachten. Dat meldt de politie op de website. 

Het onderzoek kwam aan het rollen door een alerte medewerker van een vakantiepark in Ede. In een vakantiewoning zag de medewerker printers, brieven met daarop gegevens van een bank en meerdere telefoons. De politie werd daarop ingeschakeld. Rechercheur Rinus van den Berg: ,,Wij hebben met onze collega’s van de teams en de recherche hard gewerkt om deze groep verdachten goed in beeld te krijgen. De manieren waarop cybercriminelen werken, wisselen snel en vaak. Het is dichterbij dan je denkt: iedereen kan slachtoffer worden.’’

OPLICHTING De verdachten, allemaal uit Midden- en Oost-Nederland, richtten zich op slachtoffers van 75 jaar en ouder. De mannen hadden de beschikking over persoonsgegevens van 92.000 potentiële slachtoffers, verkregen via een datalek van onder andere een callcenter. Met die gegevens werden slachtoffers telefonisch benaderd, vanuit onder meer het vakantiehuisje. Door de slachtoffers wijs te maken dat hun spaargeld gevaar liep, wisten de oplichters de slachtoffers zo ver te krijgen bankpassen klaar te leggen. In totaal zijn tientallen aangiftes binnengekomen uit heel Nederland die te linken zijn aan deze groep. Het schadebedrag ligt op ruim 35.000 euro. 

Bankdeskhelpfraude heeft de laatste tijd een enorme vlucht genomen. Cybercriminelen gaan professioneel en geraffineerd te werk. Doordat cybercriminelen beschikken over veel persoonlijke gegevens wordt er snel een vertrouwensband opgebouwd. Het vertrouwen van slachtoffers wordt dan ook enorm beschadigd.

VERTROUWEN KWIJT Dat zegt ook Annie Sinoo-van der Sluis uit Dordrecht. De 83-jarige werd in 2020 benaderd door iemand die zich voordeed als een bankmedewerker. De bankmedewerker vertelde haar dat criminelen bezig waren geld van haar rekening te halen en dat ze daarom haar bankpas en pincode moest klaarleggen, zodat deze kon worden opgehaald door een collega van de bankmedewerker. Annie raakte duizenden euro’s kwijt. ,,Ik was wel even het vertrouwen in de mensheid kwijt. Ik heb er dagen niet van kunnen slapen. De jongeman aan de telefoon heeft meer dan twee uur met mij aan de lijn gehangen. Hij was heel vriendelijk en klonk gewoon heel normaal.’’

De politie geeft tips om bankhelpdeskfraude te voorkomen. ,,Lijkt het erop dat de bank belt, maar vertrouwt u het niet? Hang op en bel de bank zelf met het nummer dat u heeft. De belangrijkste boodschap is: een bank vraagt niet om inloggegevens, het opsturen van een betaalpas of een pincode. Wordt er gesproken over het overmaken van geld op een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’? Die rekeningen bestaan niet. Trap er dus niet in.Komt er een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.’’

AANGIFTE Bij cybercrime richt de politie zich op verschillende vlakken. Opsporen is er daar een van. Maar naast de opsporing zetten politie en justitie zich steeds meer in op het voorkomen en verstoren van cybercrime. Zowel nationaal als internationaal wordt er met verschillende partijen en organisaties samengewerkt. ,,Is er iemand in jouw omgeving slachtoffer geworden of ben je zelf slachtoffer geworden? Doe altijd aangifte bij de politie! Bel ons op 0900-8844 om een afspraak te maken. Hoe meer informatie wij hebben over deze vorm van cybercrime, hoe beter we daders kunnen opsporen.’’

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie