Afbeelding
Foto: Unsplash

De onstuimige situatie binnen de containervaart

8 december 2021 om 16:15 Partnercontent

Wellicht dat jij er ook zelf iets van hebt gemerkt het afgelopen jaar, de toegenomen prijs van opslagcontainers. Of dit nu komt doordat je het afgelopen jaar bent verhuisd en in de tussentijd een tijdelijke opslag nodig had in de vorm van een container, je ervoor koos een zeecontainer te huren omdat je als ondernemer eenmalig goederen wilde verschepen naar het buitenland, je lege schappen zag in winkels, je de prijs van grondstoffen als hout zag stijgen of puur omdat je het hebt meegekregen in het nieuws - de prijs voor het verschepen van een container is bijna nog nooit zo hoog geweest en de effecten bijna nog nooit zo groot. Nog steeds. Want waar er in 2020 krantenkoppen verschenen met ‘2020, recordjaar met stijgende prijzen van de wereldwijde containervaart’ zet deze stijgende lijn nog steeds door. Zelfs zo erg, dat producenten op zoek zijn naar alternatieven dichterbij huis. Wat is de oorzaak hiervan?

Een steeds hoger wordende containerprijs

Februari 2020, het moment dat het Coronavirus toeslaat. Niet alleen worden mensen ziek en breekt er paniek uit in de ziekenhuizen vanwege het feit dat er steeds meer mensen opgenomen moeten worden, er breekt ook chaos uit in de havens en fabrieken in Azië. De uitbraak van het Coronavirus zorgt er namelijk naast een hoop zieken voor dat de vraag naar producten enorm daalt omdat consumenten tijdelijk de hand op de knip houden. Minder vraag betekent minder productie en fabrieken komen stil te liggen. Tot het moment dat de situatie weer wat stabieler wordt en de vraag langzaamaan weer begint toe te nemen. Echter heeft de chaos in de weken hieraan voorafgaand ervoor gezorgd dat de productie welke weer langzaamaan op gang komt, inmiddels zoveel achterstand heeft opgelopen dat het aanbod achterblijft. Tel hierbij op dat fabrieken soms tijdelijk gesloten worden vanwege uitbraken en dat zeecontainers (leeg) op de verkeerde plekken liggen waardoor verscheping bemoeilijkt wordt en het plaatje is compleet. Er is sprake van een stijgende vraag maar een beperkt aanbod. 

De effecten

Een vraag die groter is dan het aanbod betekent vaak maar één ding, een stijging van de prijzen. Dit is dan ook zeker terug te zien in de prijs van zeecontainers, welke in sommige gevallen met meer dan 500% is gestegen. Deze prijsstijging heeft ervoor gezorgd dat vele producenten genoodzaakt waren om de prijs van hun producten te verhogen om op deze manier de toegenomen kosten te dekken. Logischerwijs is dit dan ook terug te zien in de prijs van producten, maar ook in de lege schappen. Niet alle producenten konden namelijk de kostenstijging aan en hebben ervoor gekozen de handdoek in de ring te gooien. Andere producenten zijn op zoek naar alternatieven. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar andere manieren van vervoer om zo de containervaart te omzeilen, productie dichterbij huis of kiezen sommige producenten ervoor om hun prijzen te bevriezen om zo hun klantrelatie te behouden. 

Ondanks alle alternatieven blijven de containerprijzen stijgen. Hoe lang zal dit nog door blijven gaan?

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie