Afbeelding
Archief BDUmedia

Komst 'koektrommel' bij station Lunteren valt slecht

21 juni 2018 om 06:29 lokaal

LUNTEREN Spoorbeheerder ProRail wil naast het stationsgebouw van Lunteren een onderstation gaan bouwen voor de Valleilijn. Dat station is volgens de spoorwegbeheerder nodig om de komst van twee nieuwe treinen op te vangen. Niet iedereen ziet de komst van dat gebouw zitten, zoals Huub van Gool, die tegenover het station woont.

Danny van Zeggelaar

ProRail schrijft in een brief aan omwonenden dat er diverse plannen zijn om de Valleilijn te verbeteren. Het gaat bijvoorbeeld om de kwartiersdienst, waar nog geen besluit over is genomen, de snelheidsverhoging op de lijn of de al gerealiseerde uitbreiding van het aantal treinen op de spoorlijn. De twee treinen uit Zwitserland, andere treinen dan de rest van de Valleilijn, vragen meer stroom en daardoor moet de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk boven de spoorlijn worden uitgebreid. Daarvoor is een onderstation nodig, dat de elektriciteit aanpast aan de behoefte van de trein.

DORPS KARAKTER Maar volgens omwonende Huub van Gool komt er daarmee in de dorpskern van Lunteren 'een flinke koektrommel' te staan. ,,ProRail heeft tijdens een avond met omwonenden het ontwerp gepresenteerd. Het is een gebouw van 20 meter lang, vijf meter breed en zo'n drie tot vier meter hoog. Ik noem het spottend een flinke koektrommel", zegt hij. ,,Het gebouw is qua oppervlakte al groter dan het stationsgebouw en daardoor lijkt dat onderstation straks hét station van Lunteren. Het past niet bij het dorpse karakter van Lunteren. Dit is een soort industrieel complex in een woonwijk."

AANRAAKSPANNING Maar dat is niet het enige. Van Gool vreest ook voor de onveilige situaties die ontstaan door de komst van dat onderstation. ,,Discutabel en ook fout vind ik de hoeveelheid 'aanraakspanning', die ontstaat als de trein stroom afneemt. Die is hier boven de norm. Die stroom komt van de bovenleiding, gaat door de trein en wordt teruggevoerd via de rails. Stel dat je dus vlak achter de trein oversteekt en die terugstroom is flink en het regent, je hebt goed contact met de aarde en je hebt nog een paal vast. Dan krijg je een enorm oplawaai."

NODIG Spoorbeheerder ProRail zegt in een reactie dat de komst van het onderstation nodig is vanwege de aanraakspanning. Die is nu bij station Lunteren te hoog. ,,In de toekomst neemt deze spanning toe, door de inzet van dubbele treinstellen en de toenemende treincapaciteit", zegt woordvoerder Aldert Baas. ,,Dat is een veiligheidsissue voor mens en dier. Dat kan alleen worden opgelost als er bij station Lunteren een onderstation komt."

Dat het onderstation dicht bij het stationsgebouw in het centrum wordt geplaatst is volgens de spoorwegbeheerder noodzakelijk. ,,Een onderstation moet dicht bij het station zelf staan. Een grotere afstand tussen het onderstation en de locatie waar de hoge aanraakspanning optreedt zal de effectiviteit van de oplossing significant verlagen en mogelijk teniet doen."

BUITEN HET DORP Bewoners hebben nog verschillende andere suggesties gedaan, bijvoorbeeld aan de andere kant van het station of verderop, richting Ede. ProRail zegt dat dat onderzocht is, maar dat de beste locatie toch het nu leegstaande terrein is aan de Spoorstraat. Wat Van Gool betreft is dat een onjuiste keuze. ,,Zo'n complex moet buiten het dorp staan, en zeker niet hier. Begrijp me goed: ik ben zeker voor spoorwegvervoer. Maar zet zo'n gebouw buiten het dorp."

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie