Afbeelding
Jaap van Lagen

Jaap van Lagen knokt zich op karakter top 10 binnen

17 augustus 2020 om 09:45 Autosport

EDE In een raceweekeinde waarin alles bepaald niet vanzelf ging, heeft Jaap van Lagen opnieuw een uitstekend resultaat uit het vuur weten te slepen. In de vrije training bleek de top 10 ver weg. Door de afstelling van de 485 pk sterke Porsche GT3 Cup samen met zijn team Fach Auto Tech ingrijpend te wijzigen, kon de routinier uit Ede toch een positieve 7e plek bijschrijven.

De omstandigheden tijdens de 6e ronde van de Porsche Supercup vormden een uitdaging op het circuit van Barcelona. En dat had dit keer niets van doen met corona. Om te voorkomen dat de banden door de extreme temperaturen te snel oververhit zouden raken en verslijten, stonden de teams in de Porsche Supercup voor een uitdaging.

RODEOSTIER Van Lagen ondervond het aan den lijve tijdens de vrije training. Zijn Porsche was allerminst in balans, zodat het leek alsof hij met een rodeostier onderweg was. ,,Met als gevolg dat je meer met de auto aan het vechten bent, dan je strakke lijnen kunt rijden.” De uitslag van de vrije training was in lijn met het euvel: plaats 13.

Nog dezelfde avond staken Van Lagen, teambaas Alex Fach en collega coureur Jordan Love de koppen bij elkaar. De wielstanden werden flink gewijzigd en zo nog wat andere parameters. ,,Binnen de Porsche Supercup mag je maar weinig verstellen, dus het komt allemaal aan op de details”, aldus de coureur.

LEF GETOOND De gewaagde ommezwaai sorteerde het gewenste effect. De Porsche met nummer 5 stuurde stukken beter en dat was te zien ook. Van Lagen zette de Fach Auto Tech Porsche op een knappe 6e startpositie. ,,Je wilt niet weten hoe blij we hier als team mee waren. We hebben lef getoond en zijn daarvoor beloond met een plek op de derde rij.”

De Edenaar begon de race sterk met een superstart, waarbij hij één plek doorschoof. Door een crash bij de start – een rijder viel stil bij de start en werd geraakt door een auto die verder naar achter startte – volgde al na een paar bochten een safetycar-situatie en daarna een code rood, gevolgd door een staande herstart.

Ik dacht serieus dat een band lek was geslagen, en had de auto al bijna aan de kant gezet.

,,Ik kwam niet helemaal goed weg dit keer. De banden gaven al meer grip dan gedacht.” Na een sandwich tussen twee tegenstanders werd Van Lagen bovendien meerdere keren hard geraakt door zijn teamgenoot van vorig jaar, Ayhancan Guven. ,,Ik dacht serieus dat een band lek was geslagen, en had de auto al bijna aan de kant gezet. Maar de bandendruk op mijn dashboard bleef goed, dus ben ik door blijven rijden.”

RIJSTIJL AANPASSEN Toch bleek het aan finish brengen van zijn Porsche bepaald geen eenvoudig karwei. Door de tikken van Guven was de voorwielophanging verbogen geraakt. ,,In bochten naar links gedroeg de auto zich heel vreemd. Ik moest m’n rijstijl flink aanpassen om de auto op de baan te houden.” Toch wist Van Lagen nog als zevende te finishen en Porsche junior Guven achter zich te houden.

In de tussenstand van de Porsche Supercup 2020 is Van Lagen inmiddels de top 10 binnengekomen, ondanks een seizoen waar het geluk soms ver te zoeken is. Over twee weken wacht de race op Spa-Francorchamps. ,,Het wordt tijd om een keer echt te vlammen”, besluit Van Lagen strijdbaar.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie