Italiaanse avant-garde

Cultuur

EDE - In Cultura Centrale bibliotheek, Molenstraat 45 in Ede, is een foto-expositie te zien van fotograaf Gerrit van Kralingen uit Bennekom. Van Kralingen heeft in 2010 een rondreis door India en Nepal gemaakt. Omdat India zo groot is, heeft hij hiervan alleen het Noorden bezocht. India met 1,2 miljard inwoners is de grootste democratie van de wereld.

Deze landen zijn erg fotogeniek, de verschillen zijn erg groot tussen arm en rijk en tussen de verschillende godsdiensten met hun eigen rituelen en de verschillen in kleding en uiterlijk.

Het aantal getoonde foto’s, ongeveer 25 stuks is maar een klein deel van het aantal gemaakte foto’s van ongeveer 1300 stuks.

De fotoserie is vanaf vandaag tot donderdag 15 januari te bezichtigen tijdens openingstijden. Meer informatie op www.cultura-ede.nl.

OTTERLO - Het Kröller-Müller Museum heeft van 15 december tot en met 7 april de tentoonstelling De rijkdom van Arte Povera in huis. Het gaat hier om Italiaanse avant-garde uit de jaren zeventig.

Dan is er werk te zien van acht internationaal gewaardeerde kunstenaars: Giovanni Anselmo, Luciano Fabro, Jannis Kounellis, Mario Merz, Giulio Paolini, Giusepe Penone, Michelangelo Pistoletto en Gilberto Zorio.

Arte Povera, letterlijk vertaald ‘arme kunst’, is een beweging in de beeldende kunst die kort en intensief van zich laat horen in de jaren 1967-1972. Initiatiefnemer is de sociaal en politiek geëngageerde kunstcriticus Germano Celant. Hij verzamelt enkele jonge kunstenaars om zich heen die zich net als hij kritisch opstellen ten opzichte van de consumptiemaatschappij en de sociale misstanden in het Italië van dat moment.

De Arte Povera kunstenaars manifesteren zich met avant-gardistische activiteiten, ‘azioni’, in de steden Turijn, Genua, Bologna, Milaan, Rome en Amalfi. Ze opereren op straat (straattheater), in leegstaande gebouwen of in informele ruimten van geestverwante galeriehouders. Het traditionele rollenpatroon van kunstenaar, kunst en toeschouwer wordt doorbroken. Kunstcritici, fotografen, galeriehouders en publiek worden in plaats van toeschouwers deelnemers.

Catalogi en tijdschriftartikelen maken plaats voor spontane, door de kunstenaars zelf samengestelde vlugschriften, die functioneren als momentopnames.

advertentie