Bomvolle zaal in de Reehorst, gevuld met omwonenden van de Verlengde Maanderweg.
Bomvolle zaal in de Reehorst, gevuld met omwonenden van de Verlengde Maanderweg. Mathilde van Ravensberg

'Fietsstraat blijft fietsstraat'

11 april 2018 om 11:18 lokaal

EDE Het plan voor een fietsstraat over de Verlengde Maanderweg in Ede blijft vooralsnog overeind. Wethouder Leon Meijer zegde een bomvolle zaal maandagavond in de Reehorst toe nog een keer goed te kijken naar alle aangedragen alternatieven en reacties.

Mathilde van Ravensberg

Er komt een peiling onder de direct aanwonenden van de weg en een nieuwe informatieavond in mei waar de laatste ontwerpen met een oplossing voor de verkeersdruk in de wijk worden neergelegd. Deze opbrengst werd door de ruim tweehonderd aanwezigen met gematigd enthousiasme ontvangen. Hoewel de zaal gevuld leek met voornamelijk tegenstanders van de fietsstraat, verliep de avond ordelijk. Paul Hoogers, woordvoerder namens de actiegroep VMWblijftstraat, turfde middels een snelle stemming via handopsteken dat de voorstanders in de minderheid waren.

STEMMINGMAKERIJ Deze 'stemmingmakerij' viel niet zo in goede aarde bij omwonende Peter van Kesteren. ,,U gaat uit van angst en dat is altijd makkelijk. Wij willen graag uitgaan van vertrouwen. Wij juichen een fietsstraat toe. Maar willen uiteraard niet dat iedereen door de achterliggende wijk gaan rijden." De informatieavond die de gemeente Ede organiseerde over de herinrichting van de Verlengde Maanderweg was bedoeld om zorgen van omwonenden over de fietsstraat zoveel mogelijk weg te nemen. Ruim tweeduizend uitnodigingen waren er verspreid.

CASTRICUM De tweehonderd aanwezigen kregen plaatjes te zien van vergelijkbare fietsstraten elders in Nederland. De Dorpsstraat in Castricum lijkt nog het meest op de Verlengde Maanderweg, vertelde verkeerskundige Rico Andriesse. Langs deze weg liggen ook de nodige winkeltjes en het is tevens een ontsluitingsweg voor het centrum. De weg is ook tweerichting en heeft twee rode wegvlakken met een smalle vlakke grijze middenbaan.

Eerder werd gezegd dat een fietsstraat veilig functioneert bij maximaal 2.500 voertuigen per etmaal. Echter de weg in Castricum kan zo'n 6.000 voertuigen per etmaal verwerken, aldus de verkeerskundige.

RIJK DER FABELEN De Verlengde Maanderweg is een 30 kilometerweg, maar als zodanig nu niet ingericht. Suggesties om de snelheid op de weg te handhaven door flitspalen, verweest Meijer snel naar het rijk der fabelen. ,,Die plaatst de gemeente niet zelf. En als we er bij de politie op zouden aandringen, zullen ze ons terugsturen met de opdracht eerst de inrichting van de weg aan te pakken. Dat de snelheid te hoog is, daar is iedereen het mee eens."

De projectmedewerker van de gemeente benadrukte dat acht aanrijdingen met letsel per jaar voor dit type weg te veel is. De gemeente ziet de Verlengde Maanderweg niet als onderdeel van het hoofdnetwerk voor auto's, maar wel als hoofdroute in het fietsnetwerk.

BELANGEN Meijer: ,,Ik sta hier ook om de belangen van iedereen af te wegen. Voor de mensen uit Ede-Zuid en de Rietkampen wordt dit een belangrijke fietsader. De gemeente had de optie voor een tweerichtingen fietsstraat en de daarbij komende afwenteling van het verkeer in de omliggende straten nog niet goed doorgerekend en toverde maandag een nieuw kaartje op het bord. De Verlengde Maanderweg blijft dan naar schatting zo'n 3.800 voertuigen verwerken.''

Grootste zorgpunt blijft voor de gemeente de Prins Bernhardlaan. ,,We gaan dit echt nog een keer goed bekijken'', aldus de wethouder. Bleef bij veel aanwezigen toch de twijfel waarom er geen andere alternatieven dan de fietsstraat zijn bedacht. ,,Ook dat zullen we nog een keer goed op een rijtje zetten'', stelde Meijer.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie