Afbeelding
Foto: Freek Wolff/BDU

Centrum Ede moet plek worden van 'beleving en ontmoeting'

11 maart 2013 om 00:00 Nieuws

EDE - De leegstand van panden in het centrum van Ede neemt toe. Inwoners winkelen steeds vaker via het internet en door de crisis is er minder besteedbaar inkomen. Daarom moet de focus voor de toekomst liggen op het aantrekkelijker maken van het huidige centrum, 'een plek voor beleving en ontmoeting'. Die conclusie werd getrokken tijdens twee zogenoemde Pomphuis-sessies, waar deskundigen en betrokken burgers hun visie ventileerden.

In de visie op Ede 2025 kiest het gemeentebestuur voor food. Op basis van deze visie en beleidskeuze, is burgemeester Cees van der Knaap er met lef en inspanning in geslaagd om de competitie met Rotterdam te winnen en het World Food Center naar Ede-Wageningen te krijgen. Dit betekent een grote aanwinst voor de Food Valley regio met veel werkgelegenheidsperspectieven in de kennisindustrie bouw, horeca en dienstverlening.

Bij deze ambitie van het gemeentebestuur hoort een levendig centrum met aantrekkelijke ontmoetingsplekken en een mix aan functies zoals horeca, kunst, cultuur, recreatie, toerisme en een studentensociëteit. Het huidige centrum van Ede voldoet daar nog lang niet aan.

Niet ter discussie staat, dat de leegstand van winkels in Ede centrum toeneemt. Internetaankopen, minder besteedbaar inkomen en vergrijzing zijn hier mede debet aan. Het tij valt in de komende jaren lastig te keren. Ede moet ervan uitgaan dat bij ongewijzigd beleid de leegstand verder groeit.

,,Van groot belang is om de waarde die consumenten hechten aan het centrum als retail beleving- en ontmoetingsplaats, op een hoger peil te brengen. Daalt deze waardering beneden een bepaald niveau, dan laat de consument het centrum links liggen en gaat voor zijn aankopen elders kijken'', aldus een deelnemer aan de sessies.

World Food Center

De vraag drong zich op: hoe nu verder? ,,Hoe moeten wij het centrum verder ontwikkelen in samenhang met de Veluwse Poort, de Kenniscampus en de andere grootschalige projecten? Bij dit alles moeten de visie Ede 2025 en de positionering van World Food Center leidend worden voor alle beleidskeuzes en uitvoeringsstappen.''

Een integrale analyse van consumentenwensen en mogelijkheden ontbreekt nog. Het consumentenonderzoek 2009 is achterhaald. ,,Voldoende redenen om een nieuw consumentenwensen- en belevingsonderzoek te doen met focus op Ede centrum. De uitkomsten hiervan kunnen worden gecombineerd met de ideeën en aanbevelingen uit de recente Pomphuis sessies en inspirerende bijdragen van externe deskundigen, tot een integrale visie op de ontwikkeling van het centrum.''

Ede heeft veel kwaliteit binnen de eigen gemeentegrenzen. Een deelnemer meent: ,,In deze sterk veranderende en onzekere tijden is het goed om je te laten inspireren door externe deskundigen op de gebieden van stedenbouw en retail. Als gemeente kun je, hoef je en moet je niet alles willen weten en zelf het wiel willen uitvinden. Als gemeentebestuur moet je je durven laten uitdagen door de kennis, inzichten en creativiteit van anderen. Dit, in combinatie met de kennis binnen de eigen gemeentegrenzen, is de beste waarborg voor een dynamische ontwikkeling van ons centrum, passend in de visie Ede 2025.''

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie