Leonie Olde Bijvank.
Leonie Olde Bijvank. HIP
De specialist

HIP geeft je kind alles voor een goede start

16 augustus 2022 om 15:51 Onderwijs

EDE De overstap van de basisschool naar de middelbare school is groot. Nieuwe school, nieuwe leraren, nieuwe klasgenoten, verder fietsen, grote schooltassen en zware boeken sjouwen. Het vraagt aan alle kanten om aanpassingen, met name de hoeveelheid huiswerk. Hoe ga je aan de slag? Hoe maak je het makkelijker? Hoe maak je leren leuk? Voor de brugklasleerlingen start HIP een training waarmee je een goede eerste stap maakt. In vijf bijeenkomsten leert je kind welke leervoorkeur hij of zij heeft, efficiënt leren, plannen, organiseren en hoe zichzelf te motiveren, concentreren en dealen met faalangst.

JOUW LEERVOORKEUR De aftrap van deze brugklastraining is met het maken van een test, Peperklip genaamd. Met het beantwoorden van vragen komen de leervoorkeuren van een kind naar voren. Moet de  informatie bijvoorbeeld tekstueel, visueel of auditief aangeboden worden? En heeft de leerling veel of weinig behoefte aan beweging? Is er hulp nodig bij het aanbrengen van structuur en in welke mate heeft de leerling dat nodig? En heeft de leerling wel of juist geen behoefte aan samen leren? Het individuele leertalent wordt met de Peperklip zo direct duidelijk en kan meteen toegepast worden. Gedurende de lessen of uren van huiswerkbegeleiding wordt de stof zoveel mogelijk volgens die betreffende leervoorkeuren aangeboden. Zo leert elk kind bij HIP steeds beter leren en kan het die aanpak ook later zelf goed toepassen.

OPDELEN VAN LEERSTOF De bijeenkomst om te leren leren vloeit voort uit de uitkomsten van Peperklip. De wijze van leren op de basisschool is niet meer toereikend vanwege de hoeveelheid. Om daarvan een voorbeeld te geven: als basisschoollerares weet ik dat je daar bij geschiedenis een samenvatting moet leren, op de middelbare school krijg je het gehele hoofdstuk en moet je de samenvatting zelf maken. Dat is voor veel kinderen aanpoten, maar daar hebben we prima leertips voor. Werken met een mindmap bijvoorbeeld als kinderen graag visueel leren. Bij vreemde talen is woordjes stampen een geijkte manier van leren, maar ook dat kan met flitskaartjes veel efficiënter. Denk ook aan het opdelen van de leerstof. De hoeveelheid huiswerk is met planning en organisatie prima te behappen. Maak vooral het huiswerk zoveel mogelijk zoals het in Magister staat. Hou het bij. Niet pas leren als het echt moet. Niet wachten tot de eerste toets om met ‘alle hens aan dek’ en ‘de hakken over de sloot’ een voldoende te halen (of net niet). Voorkom die stress. Dit laatste heeft namelijk ook gevolgen voor motivatie en concentratie en kan zelfs tot faalangst leiden. Leg de smartphone uit het zicht. Wissel leer- en maakwerk af, houd regelmatig een pauze.

HIP4KIDS Ook de hulp voor basisschoolkinderen staat de komende tijd op het programma onder de noemer HIP4KIDS. Het ene kind heeft hulp nodig bij begrijpend lezen, de ander gaat met rekenen aan de slag. Bij HIP4KIDS bieden we extra uitleg en ondersteuning aan kinderen. Van de twee uur durende bijeenkomst besteden we een uur aan het huiswerk, daarna gaan we met verschillende thema’s aan de slag als fotografie, programmeren, koken, maken van PowerPointpresentaties. Werken aan een brede ontwikkeling, wat straks ook weer naar de middelbare school meegenomen kan worden.

LEERTALENT Bij HIP wordt leren weer leuk, zeggen we altijd. Want iedereen heeft een leertalent, de kunst is alleen om dat leertalent te ontdekken. Bij HIP loopt je niet achter de feiten aan. Een goed begin is altijd het halve werk.

Dit artikel wordt u aangeboden door Huiswerkinstituut HIP Ede, Beukenlaan 4, 6711 NH Ede, Tel. 0318-209474, Website: www.ditiship.nl 

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie