Afbeelding
Foto door form PxHere

Beroep uitgelegd: wat is een SEO specialist en wanneer schakel je die in?

21 april 2021 om 13:10 Partnercontent

Een hoge positie binnen de organische zoekresultaten van Google, wie wil dat nou niet? Wanneer je organisch goed vindbaar bent in Google (maar natuurlijk ook andere zoekmachines) levert je dat enorm veel voordeel op. Wil jij ook graag een top positie bereiken met jouw website, maar weet je niet precies hoe je dit het beste kunt aanpakken? Dat kunnen wij ons heel goed voorstellen. Men zegt altijd “Rome is niet in één dag gebouwd”, en dat geldt ook voor het behalen van goede organische posities in Google. Je hebt geduld nodig, maar bovenalles: de juiste kennis. Heb je deze kennis zelf niet in huis? Dan kun je hiervoor een SEO specialist inschakelen.

Dit kan een SEO specialist voor jou betekenen

Een SEO (Search Engine Optimization) specialist is, zoals de naam eigenlijk al prijsgeeft, gespecialiseerd in de organische vindbaarheid binnen het zoeknetwerk van Google. Oftewel: een specialist met alle nodige kennis om jouw website hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten. Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.Wanneer je de hulp van een SEO specialist inschakelt ben je verzekerd van een zo goed mogelijk resultaat. Samen ga je aan de slag met het opzetten van een gedegen plan, waarbij allereerst wordt bepaald welke zoektermen wel of niet relevant voor je zijn (de inventarisatie). Daarnaast wil de SEO expert ook jouw organisatie beter leren kennen en dit maakt daarom ook een belangrijk onderdeel uit van het inventarisatiegesprek. Aan de hand van een zoekwoordonderzoek wordt vervolgens in kaart gebracht op welke (voor jou relevante) termen zoekvolume zit.

Vervolgens wordt hierop een strategie gebaseerd waarin de zoektermen worden gegroepeerd en er een focus wordt aangebracht. Aan de hand daarvan wordt vervolgens bepaald welke stappen er gezet moeten worden om zo hoog mogelijke organische posities te behalen. Content speelt hierbij een belangrijke rol. Denk hierbij aan de teksten die je op je website hebt staan, maar ook alle andere vormen van content die op (en rondom) je website terugkomen. Wanneer de basis staat, is de SEO specialist nog niet klaar. Hierna is het namelijk zaak om continue te blijven optimaliseren. Zeker wanneer er veel concurrentie is op bepaalde termen, is het van groot belang om je posities en verschuivingen (zowel negatief als positief) goed in kaart te brengen. Vanzelfsprekend wordt dit ook gecommuniceerd, zodat je precies weet wat er zich allemaal online afspeelt!

Uitbesteden of zelf aan de slag?

Vraag je je nog af of je wel een SEO specialist nodig hebt? Of dat je misschien niet toch liever zelf aan de slag gaat met je organische vindbaarheid? Je bent natuurlijk helemaal vrij om deze keuze zelf te maken. Echter weten wij uit ervaring dat SEO écht een vak apart is. Wanneer je zelf aan de slag gaat met SEO, zullen de resultaten waarschijnlijk beneden verwachting zijn, ontzettend veel tijd in beslag nemen en het kan zelfs zo zijn dat je posities gaat kwijtraken wanneer je SEO niet goed inzet. Kortom: meer risico’s en nadelen dan de kans dat het je juist voordeel gaat opleveren. Wees daarom verstandig en besluit (net als jouw concurrent waarschijnlijk) om je SEO activiteiten uit te besteden aan een specialist. 

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie