Afbeelding
Foto: Shutterstock

Nederlandse consument bestelt boodschappen vaker online

17 september 2021 om 14:51 Partnercontent

Het aantal consumenten wat de boodschappen online bestelt is de afgelopen periode toegenomen. Er zijn steeds meer Nederlanders die kiezen voor een bezorgdienst, in plaats van een bezoek aan de lokale supermarkt. Tijdens de pandemie heeft deze trend een flinke impuls gekregen. Men vond het niet altijd even prettig om naar de drukke supermarkt te gaan. Daarnaast heeft het thuiswerken ertoe geleid, dat men de pakketjes altijd thuis kon ontvangen. Naast de mogelijkheid om zelf boodschappen te bestellen, is het ook populairder geworden om een taart of bijvoorbeeld cake naar een jarige te laten sturen. Of wat te denken van brownies per post? Zeker in de periode dat verjaardagen niet waren toegestaan was het een leuk alternatief voor een kaart.

Online boodschappen bestellen vaak niet duurder

Wie denkt dat online boodschappen bestellen duurder is dan het kopen van de boodschappen in de winkel heeft het mis. Voor de bezorging ervan hoeft vaak niets betaald te worden, daar een gezin al snel aan het bedrag komt vanaf waar de levering gratis is. Ben je in je eentje of met z’n tweeën, dan betaal je vaak wel voor de bezorging. Je voorkomt deze kosten door de boodschappen in de supermarkt klaar te laten zetten. Nu is het enkel nog zaak om ze op te halen. Naast het feit dat het bezorgen niets of maar weinig hoeft te kosten worden er ook online aanbieden aangeboden. Soms is online boodschappen bestellen zelfs goedkoper dan het kopen hiervan in de winkel. Denk aan het feit, dat je veel minder snel geneigd bent om extraatjes aan je winkelmand toe te voegen.

Sommige consumenten bestellen alleen zware artikelen online

Niet iedereen kiest er momenteel al voor om wekelijks boodschappen online te bestellen. Er zijn consumenten die alleen de zware producten online kopen, zoals de frisdrank of bijvoorbeeld een krat bier. Ze laten dit vervolgens eens per maand leveren, om op die manier aan het minimale bestedingsbedrag te komen. De andere artikelen worden nog in de fysieke supermarkt gekocht. Zeker voor ouderen is een bezoek aan een fysieke winkel een sociaal uitje. Er is even contact met de kassière of bedrijfsleider. Uit onderzoek van Smart Food Monitor blijkt dat circa 25% van de Nederlandse consumenten van plan is om binnenkort boodschappen thuis te laten bezorgen.

Ook maaltijdboxen winnen aan populariteit

Enigszins in lijn met het feit dat consumenten hun boodschappen vaker online bestellen, is het feit dat ook de maaltijdboxen aan populariteit winnen. Bij deze maaltijdboxen bepaal je zelf wat je eet voor de bezorging van de box. Daarbij kun je de box laten vullen met gerechten voor de volledige week, maar bijvoorbeeld ook voor slechts enkele dagen. Zo bespaar je op de kosten. Een maaltijdbox hoeft niet veel duurder te zijn dan het kopen van gerechten in de winkel.  

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie