‘Blijven inzetten op kwartiersdienst’

Regio

EDE - De treinen van de Valleilijn - de treinverbinding tussen Amersfoort, Barneveld en Ede-Wageningen - moeten op veel plekken in het traject sneller rijden als er straks twee stations bijkomen. ,,Op termijn blijft een kwartiersdienst naar Ede en het doortrekken van de spoorlijn tot Arnhem realistisch.”

door Wouter van Dijk

Dat stelt manager Coen Storm van Connexxion, de vervoerder op de Valleilijn. Afgelopen zaterdag vierde deze vervoerder het feit dat Connexxion de Valleilijn al vijf jaar exploiteert. ,,En met succes, al zeg ik het zelf”, zegt Storm. ,,Het aantal reizigers is gestegen van vijf- à zesduizend naar acht- tot negenduizend per dag.”

Komende jaren komen station Hoevelaken (2012) en Barneveld Zuid (2014) erbij. Storm: ,,Om de ‘robuustheid’ van de lijn met deze twee extra stations te waarborgen zonder grote aanpassingen, moet de trein op meerdere delen van het traject sneller gaan rijden. Hier en daar moet de snelheid omhoog van 80 naar 120 kilometer per uur.” Eerder was sprake van een deel dubbelspoor bij Barneveld Noord, maar dat is vanwege te hoge kosten en een te gering effect van de baan.

‘Reële wens’

Eerder uitte Connexxion daarnaast de wens de spoorverbinding door te trekken naar Arnhem. ,,En dat is nog steeds een hele reële wens”, zegt Storm. ,,We kunnen, ofwel door aanbesteding ofwel door onderaanbesteding voor NS, de lijn doortrekken via stations Wolfheze en Oosterbeek naar Arnhem. Technisch moet dat in anderhalf tot twee jaar gerealiseerd kunnen zijn, maar de bal ligt op dit moment bij NS.” Volgens Storm betekent doortrekking van de lijn een betere service voor de reizigers. ,,Daarnaast verwachten we via de tussenliggende stations meer reizigers te trekken.”

Doortrekken

Een andere wens is het doortrekken van de kwartiersdienst, nu tussen Amersfoort en Barneveld Centrum, tot aan Ede-Wageningen. Op basis van een eerder gehouden onderzoek stelde minister Melanie Schultz van Haegen deze zomer dat dit plan naar schatting 120 miljoen euro zou kosten. ,,Wij durven het aan om te zeggen dat het veel goedkoper kan, tot in totaal zo’n 20 tot 25 miljoen euro”, zegt Storm. ,,Want het meeste geld zit ‘m in maatregelen als tunnels en geluidsschermen. Die zijn wat ons betreft echt niet allemaal nodig. Dubbelspoor tussen Barneveld en Lunteren echter wel. Door ervoor te zorgen dat in ieder geval de drukste overwegen veiliger worden en via andere compenserende maatregelen kun je accepteren dat er ook enkele ‘bospaadjes’ zijn waar spoorbomen volstaan. We blijven ons dus hardmaken voor deze kwartiersdienst en merken dat provincie en gemeenten ook positief zijn.”

Verbeteringen

Het contract van Connexxion op de Valleilijn loopt tot 2021. Storm: ,,Komende jaren willen we de Valleilijn flink verbeteren. Tegelijk zijn we trots op wat we al bereikt hebben, ondanks de tegenslagen met onder meer de levering van nieuwe treinen en de verdeling op het spoor met goederentreinen.”

advertentie