Goed jaar voor toerisme Veluwe

Regio

Dat blijkt uit recente cijfers van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO). In het vorige seizoen trok de Veluwe nog 1,9 miljoen vakanties van korte of lange tijd in deze regio verbleven. Niet alleen staat de Veluwe hiermee weer op de tweede plaats als het gaat om vakantiebestemmingen in eigen land (Groningse, Friese en Drentse zandgronden zakken naar de derde plaats), maar in het algemeen heeft deze regio nu ook een even groot marktaandeel (12 procent) als de nummer één: de Noordzeebadplaatsen. In totaal werden in eigen land 18,1 miljoen vakanties in eigen land doorgebracht.

REGIO - Bedrijven in de toeristische sector op de Veluwe hebben een goed seizoen achter de rug. Met in totaal 2,1 miljoen vakanties in de periode oktober 2011 tot september 2012 is er ten opzichte van het jaar daarvoor een stijging van 11 procent te zien. ,,We willen deze positie vasthouden en versterken.”

door Wouter van Dijk

Dat de Veluwe zo in trek is, komt vooral door de huidige economische crisis, denkt woordvoerder Jurjen Hillaert van het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT). ,,De meeste gasten zoeken de campings en de bungalowparken, daarbij gaat het met name om het middensegment, terwijl het langs de Noordzeekust toch vooral om hotelovernachtingen gaat.” De meeste vakantievierders op de Veluwe komen uit de Randstad en uit Noord-Nederland.

Maar niet alleen de crisis trekt meer gasten. ,,We zien ook dat de naamsbekendheid van deze regio als vakantiegebied de afgelopen tijd is toegenomen. Dat komt ook doordat we sinds enkele jaren veel meer insteken op campagnes, zowel in Nederland als in Vlaanderen en het Duitse grensgebied.” Dat laatste resulteert volgens Hillaert ook in een lichte groei van het aantal Vlaamse en Duitse vakantiegasten. ,,Waarbij we heel duidelijk zien dat, terwijl de Belgen vooral hier voor langere tijd komen om vooral lekker te eten en te fietsen, de Duitsers vaker als daggasten de Veluwe bezoeken en vooral interesse hebben in dierentuinen en het koningshuis.” Ook nieuwe ontwikkelingen zijn van belang om gasten te blijven trekken, zegt Hillaert. ,,Zo zijn we vooral blij met de klimbossen en welnesscentra. Die zorgen voor een bredere doelgroep en verlenging van het seizoen.” Komende jaren wil het VBT ervoor zorgen dat de positie van de Veluwe behouden blijft of versterkt wordt. Zo zijn er plannen om bestaande campagnes in samenspraak met overheid en bedrijfsleven verder uit te bouwen. ,,Concreet zijn we nu bezig met het opzetten van een tv-serie voor de landelijke televisie. We verwachten samen met de provincie Gelderland en grote toeristische bedrijven volgend jaar zo’n acht afleveringen te kunnen maken.” Ook de sociale media als Twitter, Facebook en YouTube worden volgens Hillaert steeds meer benut om gasten te bereiken. ,,En vanaf 1 januari starten we met een digitale VVV, waarbij gasten via een videoverbinding toeristische informatie kunnen krijgen.” Ook de digitale informatiezuilen, inmiddels dertig stuks, worden veel gebruikt, zegt Hilleart. ,,Komende jaren zullen we dat aantal uitbreiden.”

advertentie