Tien Topstukken

20 maart 2013 om 00:00 Regio

u vervolg van pagina 5

, naar aanleiding van ‘Tien Topstukken’ in het Kröller Müller Museum. En met succes. Vrijdagmiddag werden acht kinderen in het zonnetje gezet tijdens deze interactieve kindertentoonstelling.

Rood werkte hierbij samen met literair kindertijdschrift Boekieboekie. Het museum verzamelt zoveel mogelijk verhalen, gedichten en tekeningen van kinderen bij 10 beroemde kunstwerken uit de collectie van Keith Haring, Bart van der Leck, Bill Woordrow, Willem Witsen, J.B. Jongkind, William Degouwe de Muncques, Isaac Israels, Carel Visser, Christo en Charley Toorop.

De tentoonstelling is te zien tot en met 1 september 2013. De rode draad in de tentoonstelling is de spannende raamvertelling ‘De jongen met het doosje’. De vertelling begint bij het schilderij Jongen in interieur (Herman) van Chris Beekman en heeft twee verhaallijnen: het ‘verhaal van de hond’ en het ‘verhaal van het paard’. Maar de verhalen zijn nog niet af. Lydia Rood bedacht talloze aanknopingspunten, waar kinderen (van 7-12 jaar) hun eigen, zelfverzonnen avonturen kunnen toevoegen. Schrijven, dichten, tekenen, alles mag. En meedoen kan overal: in het museum natuurlijk, maar ook thuis, of op het smartboard in de klas, via de speciale website: www.kmm.nl/10Topstukken. Hier worden alle verhalen verzameld en is de raamvertelling te beluisteren, voorgelezen door Lydia Rood.

,,Ik heb iets. Het is mijn geheim. Ik heb het onder de vuilnisbak gevonden, vroeger, vóór ik weg moest. Het doosje had ik al; het rook naar bomen ver weg. Ik stopte het geheim erin en toen was het van mij’’, zo begint het verhaal van Lydia Rood. Tot 1 september 2013 zullen de tentoonstelling en het verhaal blijven ‘groeien’. Elke twee weken maakt Lydia Rood een persoonlijke keuze uit alle inzendingen op de website. Deze avonturen krijgen een plekje in de tentoonstelling. Tot het verhaal klaar is en de ruimtes geheel gevuld.

,,Vorig jaar hebben we al samengewerkt met dit museum, wat resulteerde in een toneelstuk. De kinderen worden nu heel erg geprikkeld om de fantasie te gebruiken. Op school kregen ze een klein stukje uit een schilderij, wat heel bruikbaar was voor een verhaaltje. Zo konden ze aan de slag’’, licht Judith de Laat toe, leerkracht van de Cavaljéschool in Ede (Telefoonweg).

De leerlingen van wie Lydia Rood onder de indruk was, op grond van hun geschreven verhaaltjes naar aanleiding van kunstwerken: Femke (‘Clowns voor ruïnes van Rotterdam’), Julian (‘Zwarte hond’), Mandy (‘Winter te Ede’), Lisa (‘Havenarbeid’), Dilara (‘Zonsondergang’), Niels (‘Schuit in de sneeuw’), Corina (‘Schuit in de sneeuw’) en Wouter (‘Empaquetage’). Zie www.edestad.nl voor meer foto’s.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie