Wendy Franken en Dick Egberts blijven geloven in de formule van LEF mixstore.
Wendy Franken en Dick Egberts blijven geloven in de formule van LEF mixstore. Mathilde van Ravensberg

Vintagestore heeft het zwaar

17 mei 2018 om 06:59 Nieuws

EDE Het runnen van een originele vintagewinkel in Ede is niet makkelijk. Dat merken Wendy Franken en Dick Egberts met hun LEF Mixstore in Ede-centrum. Hoewel ze keihard werken om hun winkel rendabel te maken, is de opbrengst nog onvoldoende om van te leven. Toch blijven ze geloven in hun formule.

Mathilde van Ravensberg

LEF is de grote droom van Franken. Het is de missie van de 48-jarige Edese: mooi meubilair of andere huisraad na een likje verf of een schoonmaakbeurt een tweede kans geven. Frankens partner Egberts (55) had er alles voor over om haar te helpen die droom te doen uitkomen. Hij verkocht de aandelen van zijn eigen bedrijf en samen startten ze in mei 2016 aan de Grotestraat 93. Franken vertelt vol enthousiasme: ,,Alles wat hier staat is uniek. We zijn eigenlijk een soort etalage van Marktplaats. Mensen brengen hun spullen hier omdat ze verkoop via Marktplaats te omslachtig vinden en hun meubilair of andere huisraad te mooi vinden om naar de kringloopwinkel te brengen."

Een blik in de winkel leert dat het kwaliteitsspul is: echte Chesterfields, een compleet Wedgwood servies, originele zeefdrukken van Herman Brood. Aan inbrengers die veertig procent van de verkoopprijs krijgen, hebben ze dan ook geen gebrek. De verkoop combineren ze met een stukje horeca. Blurring, zoals dat officieel heet en gangbaar in de grotere steden, maar voor Ede vernieuwend.

HIPSTERS Qua concept en uitstraling is er dan ook helemaal niks mis met LEF. Het euvel is dat er meer mensen moeten binnenlopen. Of het nu komt omdat ze net uit het centrumloopgebied zitten, of omdat er te weinig hipsters zijn in Ede voor deze vintagestijl, Franken en Egberts piekeren zich suf. In Amsterdam heeft zo'n winkel een prima bestaansrecht, maar juist in Ede zou het ook zo verrijkend zijn. ,,Als mensen eenmaal binnen zijn en het verhaal van onze unieke zaak snappen, dan zijn ze verkocht. Dan komen ze terug", weet Franken.

Maar om een beetje omzet te hebben moeten er toch dagelijks wel honderd mensen binnen komen. Veel mensen snuffelen, maar uit de zoveel snuffelaars duikt altijd een koper op, weet Egberts uit marktonderzoek dat hij voorafgaand aan LEF deed. Om aanloop te genereren proberen ze ook telkens wat nieuws uit: een modeshow, livemuziek in de zaak, een workshop. De twee hebben net een afspraak met iemand die elke laatste zondag van de maand een borrel voor singles wil organiseren.

STYLEN Egberts en Franken werken zich een slag in de rondte. Ze zijn zeven dagen in de week met LEF bezig. Is het niet in de winkel zelf, dan knappen ze meubeltjes op, brengen of halen spullen bij mensen thuis, doen de administratie en sorteren kleding. Inmiddels zijn de financiële reserves bijna op en moeten ze dagelijks afwegen waar ze hun geld aan besteden. ,,Vakanties zitten er niet meer in voor ons." Ook in de winkel wachten er nog de nodige investeringen. Toch laat het stel zich niet ontmoedigen. ,,Het is ontzettend leuk werk en we hebben altijd blije klanten."

Ze blijven beide redelijk ontspannen. Franken: ,,Negen van de tien dagen heb ik veel energie en bruis ik van de ideeën. Soms ik heb een dag dat ik heel onzeker ben en de angst me aanvliegt dat dit stopt." Franken wil zich nog wat meer gaan richten op stylen. Mensen kunnen haar advies of hulp vragen bij het (her)inrichten van een woonkamer of slaapkamer. ,,Ik zoek mensen die alles willen omgooien in hun huis of die hun woonkamer juist op orde willen brengen of kledingkast aanpakken."

Op het terras voor de winkel kunnen bezoekers eten en drinken in het zonnetje.
Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie