Afbeelding
Rietberg Hoorzorg
De Specialist

Speelt u mee in de glimlachshow?

6 oktober 2022 om 12:35 Zakelijk

EDE Zoals u weet begint het vaak met een constatering vanuit de eigen omgeving. Iemand die zegt dat je wel erg vaak moet vragen wat er gezegd wordt. Gekscherend wordt de eerste suggestie voor een hoortest nog weggelachen. Een mooi voorbeeld van de ontkenningsfase die is ingetreden. De kop gaat in het zand, totdat het echt niet meer gaat.

Vorige maand besprak ik hier al de nieuwe mogelijkheid die ik op mijn website bied. Een online hoortest, die u thuis volledig anoniem kunt doen achter uw computer. Dat deze nieuwe mogelijkheid in de krant heeft gestaan, heb ik geweten. Meerdere mensen kwamen voor een vervolggesprek naar mijn winkel op de Veenderweg in Ede. En vaak was dan de vervolgvraag: hoe nu verder? Een logische vraag, waar meerdere antwoorden op zijn. 

GLIMLACHSHOW Ik meen namelijk uit de grond van mijn hart dat het lijntje wat de hoortest aangeeft, niet altijd leidend is voor de vervolgstappen die ik als audicien samen met mijn cliënten neem. Soms hebben cliënten simpelweg nog weinig gehoorverlies of willen ze nog geen gebruik maken van een hoorhulpmiddel. Op een verjaardag ontmoet ik die mensen wel eens. Ik zit me dan eerlijk gezegd soms op te vreten. De mensen, vaak al naar voren gebogen in gesprek, lachen en knikken veel. Ze nemen op dat moment deel aan - zoals ik het altijd noem - ‘de ik-zeg-maar-gewoon-ja-glimlachshow’. Ze hebben, door de ruis van andere gesprekken op het feest, niet of nauwelijks in de gaten waar hun eigen gesprek over gaat. En zeggen dus maar gewoon ‘ja’. 

Die mensen kunnen voorlopig best nog meespelen in hun eigen glimlachshow en begrijp me niet verkeerd: dat vind ik prima. Maar als ze werkelijk gemotiveerd zijn om iets aan hun hoorprobleem te doen, kan ik ze helpen.

VRAGENVUUR Zet je eenmaal de stap, dan volgt soms een onderzoek bij de KNO-arts en daarna de anamnese oftewel het intakegesprek bij mij. We nemen dan letterlijk het wensenpakket door. Als cliënt kunt u zich dus voorbereiden op een soort vragenvuur van mijn kant. Een goede autoverkoper vraagt de auto zoekende in mijn beleving ook het hemd van het lijf. Zo sta ik er ook in. Ik wil exact weten waar het wat uw gehoor betreft aan schort. Welke situatie moet verbeterd worden? Samen gaan we op zoek naar de beste oplossing. En is die oplossing gevonden, dan volgt natuurlijk een proefperiode met uw hoorhulpmiddel. Ik geef altijd als tip mee om zoveel mogelijk situaties uit te proberen. Ga ermee naar de kerk, naar een restaurant en natuurlijk naar een verjaardag. Glimlachen mag daar trouwens gewoon, maar dan wel op die goede grap die u nu wel verstaat.

Daarna bespreken we uw gevoel bij het hoortoestel en is het nog niet perfect: dan zoeken we verder met andere opties. Er zijn namelijk legio opties. Van huis-tuin-en-keuken-hoortoestellen tot zeer uitgebreide modellen met allerlei functies. Volgende maand wil ik ze graag op deze plek met u bespreken. 

Dit artikel wordt u aangeboden door Rietberg Hoorzorg, meer dan twintig jaar ervaring. Veenderweg 107 in Ede, tel. 0318-769024, info@rietberghoorzorg.nl, Rietberghoorzorg.nl

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie