Marc Bolderman: 'Willemsen-De Koning stelt de mens centraal'.
Marc Bolderman: 'Willemsen-De Koning stelt de mens centraal'. WdK

Marc Bolderman: ‘Willemsen-De Koning stelt de mens centraal’

23 februari 2023 om 14:49 Zakelijk

EDE De vervoersbranche is volop in beweging. Dat geldt zeker voor het doelgroepenvervoer, gericht op mensen die zich niet met het reguliere openbaar vervoer of anderszins kunnen verplaatsen. Vervoerders in deze sector hebben bovenop de algemene uitdagingen van de branche te maken met een veranderend zorglandschap. ,,In al die ontwikkelingen is het van fundamenteel belang om oog te houden voor de mens achter de reiziger én achter de chauffeur”, stelt Marc Bolderman, van personenvervoerder Willemsen-De Koning (WdK). 

Niet voor niets prijkt op de voertuigen van Willemsen-De Koning dan ook de slogan ‘Vervoert met zorg’. ,,Onze mentaliteit en werkwijze is kort samen te vatten in het credo ‘behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden’’, licht Bolderman, DGA van WdK, toe. ,,Nu is dat in alle facetten van het dagelijkse leven een goede morele leidraad, maar zeker in ons werkveld is het belangrijk om hieraan vast te houden”, stelt hij. “Je moet bedenken dat mensen hun dierbaarste ‘bezit’ aan ons toevertrouwen, vaak zijn het immers hun ouders, kinderen, partners, noem maar op.” 

REIZEN MET EEN VERTROUWD GEVOEL

Dat is volgens Marc Bolderman inherent aan de vakgebieden waarin zijn in Arnhem gevestigde Willemsen-De Koning gespecialiseerd is, te weten die van het Wmo-, zorg- en leerlingenvervoer. ,,Daarmee verschillen wij van de reguliere taxibedrijven en dat zie je dan ook terug in het niveau van onze dienstverlening.”

,,Zo selecteert en traint Willemsen-De Koning zijn mensen op meer vlakken dan enkel hun rijvaardigheden”, vervolgt Bolderman. ,,Het is namelijk niet alleen belangrijk om reizigers veilig naar hun bestemming te brengen, maar ook om hen onderweg een vertrouwd gevoel te geven.” Hoe chauffeurs dat doen, verschilt volgens hem per rit. ,,Elke passagier heeft andere behoeften, zo kan het zijn dat iemand gedurende de rit een praatje wil maken”, verklaart hij. “Daarom trainen wij onze mensen om die sociale signalen op te pikken en daar vervolgens naar te handelen, bijvoorbeeld met beproefde gesprekstechnieken.”

MAATSCHAPPELIJKE MEERWAARDE

,,Naar de klant toe werken wij dus altijd met in het achterhoofd de vraag ‘hoe zou je zelf behandeld willen worden?’, maar waarom zou je diezelfde denkwijze niet ook in je omgang met je eigen mensen toepassen”, werpt Marc Bolderman op. ,,In alle lagen van de organisatie proberen wij elkaar daarom een spiegel voor te houden, om niet alleen naar buiten maar ook naar elkaar toe zo mensgericht mogelijk te werk te gaan”, legt hij uit. ,,Mede daardoor heeft Willemsen-De Koning een laag personeelsverloop.”

,,Daar komt bij dat wij bijzondere aandacht hebben voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”, aldus Bolderman. ,,Willemsen-De Koning gaat bijvoorbeeld met gemeenten en een werkcoach om tafel om een zinvolle invullingen te kunnen geven aan opdrachten, met het oog op de ‘social return”, licht hij toe, daarmee verwijzend naar de ‘social return on investment’, ofwel SROI. ,,Dat is een meetinstrument en tegelijkertijd een richtlijn om naar ‘sociaal rendement’ te streven, een zekere maatschappelijke meerwaarde, onder meer door kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt in de uitvoering van de opdracht te betrekken.”

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat Willemsen-De Koning hoog scoort op deze ‘social return’. ,,Ons plekje op de hoogste trede, trede drie, van de Prestatieladder Socialer Ondernemen toont eens te meer aan dat we op de goede weg zijn”, laat Marc Bolderman trots weten. ,,Dat een onafhankelijke organisatie zoals TNO ons met een dergelijk kwaliteitskeurmerk onderscheidt, is een mooie erkenning voor onze inspanningen op dit vlak.”

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie