Petra Lamers toont de app van de Edese apotheken. Links apotheker Christiaan Daniels van Apotheek Weideman.
Petra Lamers toont de app van de Edese apotheken. Links apotheker Christiaan Daniels van Apotheek Weideman. @tedxmedia

Service Apotheek-App blijkt schot in de roos: ‘Nooit meer wachten op medicatie’

25 mei 2022 om 12:30 Zorg

EDE ,,Ik kan hem iedereen aanbevelen’’, zegt Petra Lamers (55) uit Ede over de Service Apotheek-app. ,,Mijn bestelling ligt altijd klaar en via de telefoon heb ik alle belangrijke informatie over de medicatie binnen handbereik.’’

De Edese is al jaren vaste klant bij Apotheek Weideman aan de Willem de Zwijgerlaan. Ze gebruikt medicatie tegen astma en allergieën en slikt sinds vorig jaar ook bloedverdunners. ,,Vroeger stond ik in de rij voor de balie, maar dat is alweer even geleden. Nu bestel ik mijn herhaalrecepten via de app en haal ik ze af op een moment naar keuze. Dankzij de handige kluisjesservice kan dat tegenwoordig ook buiten de openingstijden van de apotheek. Echt een uitkomst!’’ 

APOTHEEK IN JE BROEKZAK De Service Apotheek-app, ook bekend als ‘de apotheek in je broekzak’, is beschikbaar voor alle patiënten van de Edese apotheken en is volgens apotheker Christiaan Daniels een schot in de roos. ,,Mijn filosofie is dat we de zorg zo simpel mogelijk moeten maken en onze app en diensten via de website dragen daar zeker aan bij.’’ 

Honderden Edenaren vragen hun herhaalrecepten inmiddels eenvoudig aan via hun mobiele telefoon. Daarnaast biedt de app een actueel medicatieoverzicht, instructies voor het juiste gebruik en de mogelijkheid om een innameschema in te voeren, zodat je de medicatie tijdig inneemt. En voor vragen is er een chatfunctie. ,,Vooral de leeftijdsgroep tot zestig jaar vindt de app plezier en makkelijk’’, constateert Daniels. ,,Ouderen die niet zo handig zijn met de mobiele telefoon kunnen uiteraard nog gewoon naar de apotheek komen. We zien echter ook vaak dat ze met hulp van hun kinderen voor herhaalrecepten toch van de digitale mogelijkheden gebruik maken.’’

PERSOONLIJK CONTACT Groot voordeel voor de apothekers is dat dankzij de nieuwe digitale mogelijkheden de wachttijd in de apotheken is afgenomen en dat de bestellingen via de app of website direct in het systeem terechtkomen. ,,Dat scheelt ons alleen al op maandagochtend zo’n honderdvijftig telefoontjes en mailtjes’’, zegt Daniels. ,,De tijd die we hierdoor besparen kunnen we besteden aan de mensen die extra uitleg nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat ze vragen hebben over een pufje of het toedienen van insuline.’’

Petra Lamers, zelf ook werkzaam in de zorg, knikt instemmend. ,,Dat is heel belangrijk. De digitale mogelijkheden zijn gemakkelijk, maar het is fijn dat persoonlijk contact ook nog altijd mogelijk is. Zeker voor mensen die niet handig zijn met de telefoon.’’

ZO SIMPEL MOGELIJK Daniels verwacht dat het gebruik van de app de komende jaren blijft stijgen en dat het traditionele briefje met een herhaalrecept op termijn helemaal verdwijnt. ,,De online diensten gaan doorgroeien. Dat zie je bij de bakker op de hoek, maar zeker ook in de zorg. Iedereen beschikt tegenwoordig over een mobiele telefoon. De uitdaging is en blijft om de dienstverlening zo simpel mogelijk te houden.’’ 

De Service Apotheek-app is te downloaden uit de App Store of Google Play. Na inloggen met DigiD krijgt u toegang tot het persoonlijke dossier. De digitale diensten zijn ook toegankelijk via de website van de Service Apotheken. ,,Het werkt allemaal vrij eenvoudig, maar mensen die wat opstartproblemen ervaren, helpen we uiteraard graag op weg in de apotheek’’, zegt Daniels.

Dit artikel wordt u aangeboden door Edese Apotheken.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie