Het bestuurslid van Ede Marketing weet waarover hij praat en is ook vanuit het ondernemersperspectief in het toerisme in Ede betrokken. Een belangrijk onderdeel is de VVV-functie en die valt, in opdracht van de gemeente, sinds vorig jaar maart onder Ede Marketing. ,,Inwoners en toeristen kunnen er terecht voor toeristisch recreatieve vragen en om zich te laten informeren over wat er te zien, te doen en te beleven is in de regio. Daar is nog altijd veel behoefte aan is onze ervaring. Mensen willen bijvoorbeeld graag fysieke fiets- en wandelkaarten in hun handen hebben."

ONDERNEMINGEN De VVV informatiepunten zijn veelal gevestigd in bestaande ondernemingen, zoals winkels, theaters en dagattracties. Dat zijn locaties waar veel bezoekers komen en waar als extra service ook toeristische informatie gegeven wordt. Naast kaarten, brochures en de Uitagenda, zijn hier vaak ook VVV cadeaukaarten te koop. De fysieke kantoren van vroeger zijn veelal verdwenen. ,,Het bemensen daarvan werd te duur met als gevolg dat ze veel minder vaak open waren. En dat terwijl mensen zelf willen bepalen wanneer ze informatie komen halen", geeft Prangsma aan. Het VVV informatiepunt in Cultura Ede was tijdelijk gesloten, maar inmiddels zijn de deuren weer open.

Ondernemers vertellen graag over toeristische mogelijkheden

Zoals de VVV-functie anno 2020 wordt vormgegeven snijdt het mes aan twee kanten. Belangstellenden kunnen er zes dagen per week terecht en ondernemers trekken potentiële klanten naar hun winkel. ,,Ondernemers vertellen ook graag over de toeristische mogelijkheden in hun gebied." Toen corona uitbrak, liep de belangstelling in het toerisme snel terug. ,,Gelukkig trekt dat nu weer aan", zegt Prangsma. En verder: ,,We zijn in de tussentijd begonnen met het online project Support Your Locals Ede. We hebben daar vol op ingezet om de plaatselijke middenstand te steunen. Ondernemers komen met mooie initiatieven en wij verzamelen die, zodat mensen thuis het aanbod kunnen bekijken."

(Tekst gaat verder onder de archieffoto)

Prangsma benadrukt dat er ook tijdens de lockdown volop activiteiten waren in Ede en in de omliggende dorpen. ,,Denk aan wandelen in de natuur, maar ook aan fietsen inclusief mountainbiken. De klompenpaden zijn veel benut. Daarvan zijn er elf in Ede en veel mensen weten dat niet. Eigenlijk waren er constant activiteiten die wel mogelijk waren. Daarbij moet natuurlijk wel de onderlinge afstand van anderhalve meter in acht worden genomen. Veel meer mensen hebben kennisgemaakt met de natuur en dat is positief." 

BEDOELING Er zijn inmiddels vijf informatiepunten in de gemeente Ede (Bennekom, Ede, Harskamp, Lunteren en Otterlo) en het is de bedoeling dat er nog drie bij gaan komen. 

Prangsma is blij dat campings weer gasten mogen ontvangen en dat het sanitair weer toegankelijk is. Ook de horeca heeft de deuren, weliswaar onder voorwaarden, opnieuw kunnen openen. ,,Gelukkig net voor het begin van het hoofdseizoen. De omzet die de afgelopen maanden gemist is, wordt helaas niet meer ingehaald, maar ondernemers kunnen gelukkig wel weer vooruit kijken. Wij willen ze zoveel mogelijk hulp bieden en daar concentreren we ons op."

De overheid lijkt vooral grotere organisaties te steunen

Bij Ede Marketing roepen ze mensen op om steun te bieden aan culturele organisaties, evenementen-, erfgoed- en natuurorganisaties. ,,Zij hebben het moeilijk. De overheid en diverse fondsen lijken vooral de grotere organisaties te steunen, terwijl wij in onze gemeente ook veel kleinere organisaties hebben. Als we de fijnmazigheid en aantrekkelijkheid van ons gebied overeind willen houden, zullen we daar met zijn allen aan moeten trekken. Dat kunnen mensen doen door ze te bezoeken, vriend te worden, gasten ernaar te verwijzen, iets te kopen en/of vrijwilliger te worden."

Ede Marketing ontvangt jaarlijks geldelijke steun van de gemeente. ,,Dat ligt voor een aantal jaren vast. Als de gemeente moet bezuinigen, dan zullen wij op den duur ook wel mee moeten doen. De opdracht is ook om zelf geld uit de sector binnen te halen. Dat is nu natuurlijk wat moeilijker. We werken onder andere samen met Visit Veluwe en dan is het aan ons om toeristen die de Veluwe bezoeken specifiek voor Ede te interesseren", aldus Prangsma.

Door Barry Wensink

Stichting Ede Marketing verzorgt de collectieve citymarketing voor Ede. Het doel van Ede Marketing is om Ede, de dorpen en het buitengebied duidelijker te positioneren en de zichtbaarheid van Ede te vergroten. Bezoekers kunnen ook terecht op de website bezoek-ede.nl Daar staan onder andere de leukste 1,5 meter tips voor in de gemeente Ede op een rij.