De foto’s en verhalen op Facebook zijn talrijk. ,,Vanmiddag in Zoetermeer een kei gevonden die uit Ede komt”, schrijft een wandelaar. De reactie van een ander onder het bericht: ,,Ik had hem gevonden in het Roekelse Bos en achtergelaten in de Scheveningse bosjes in Den Haag.” Het lokt een reactie uit van weer iemand anders van de bijna 1.000 volgers van het account: ,,Ik vond de steen in het Scheveningse bos en heb hem meegenomen naar Zoetermeer. Benieuwd wat de volgende reis zal zijn.” Het zijn berichten die Kroesen (bijna) dagelijks leest.

OPZET YouRock Ede is ‘groot’ geworden en dat had ze in het begin niet verwacht. ,,Dat was ook helemaal niet de opzet. Twee jaar geleden begon ik veel te wandelen, maar steeds dezelfde routes werd een beetje saai. Ik zag onderweg mooie stenen liggen en zo ontstond het idee om die te beschilderen. Die creativiteit heb ik van mijn moeder. Ik leg de stenen altijd weer terug en heb dan op deze manier al twee wandelingen gemaakt.” Janette Kroesen ging zoeken op internet en ontdekte dat een dergelijk initiatief in het buitenland al jaren bestaat. Ook in Nederland was al een groep. ,,Van daaruit ben ik mijn pagina begonnen op Facebook. Ik hoef niet te weten welke stenen ze in Groningen neerleggen of dat er een hype ontstaat in Brabant. Graag wil ik het binnen de gemeente Ede houden. Uiteindelijk nemen mensen de stenen mee en die zwerven dan ook buiten de gemeente.”

Is het inmiddels een beetje uit de hand gelopen? ,,Als ik begin met tekenen, teken ik zo een aantal stenen, maar het is niet zo dat ik er iedere dag mee bezig ben. Ik ben mijn pagina begonnen op Facebook om mijn eigen creaties te tonen. Als ik andere mensen toelaat met hun creaties, dan zal ik daar ook regels aan moeten verbinden en dat is niet mijn bedoeling. Dit is puur begonnen voor mijzelf.” 

Losse voorwerpen aan de stenen vastmaken is, mijns inziens, niet de bedoeling

En verder: ,,Er zijn ook mensen die allerlei glitters etc op de stenen willen plakken en dat is geen goede combinatie met de natuur. Acrylverf is nog tot daar aan toe, maar losse voorwerpen aan de stenen vastmaken is, mijns inziens, niet de bedoeling. Het ideale van deze hobby is dat als je teveel hebt gemaakt, je de stenen weer terug legt in de natuur.”

Toen ze begon met de ‘stenenactie’, kwam net de eerste lockdown voorbij. ,,Het is fijn om in zo’n periode iets positiefs te kunnen doen. Wekelijks probeer ik er vijf of zes in de natuur weg te leggen. Soms zet ik er kindertekeningen op, maar ik teken ook kunstvormen. Af en toe zet ik er leuke spreuken op. Hoor soms van mensen die een steen vinden, dat ze het waarderen en als het ware naar de steen toe werden gezogen. De tekst spreekt ze aan.” 

SPECIAAL Volgens de initiatiefneemster is het niet de bedoeling dat mensen speciaal naar de stenen gaan zoeken of met tig exemplaren thuiskomen. ,,Het moet echt een cadeautje zijn tijdens het wandelen. Je kunt de steen laten liggen, ergens anders neerleggen, zelf houden of weggeven. Dat mag allemaal. Ik heb ook al een keer gezien dat iemand een steen heeft weggegooid. Je hoort ook niet van alle stenen iets terug. Sommige gaan op reis en de verste tot dusverre is Curacao.” Janette kiest er bewust voor om de stenen niet te verstoppen onder of achter iets, maar juist neer te leggen op wat makkelijker te vinden plekken. ,,Vaak op een boomstronk of op een bankje. Sowieso niet in een rustgebied of ver naast een wandelpad. Grappig is als je dan dezelfde weg terug neemt, sommige stenen al weg zijn. Of dat mensen er een beetje omheen draaien en foto’s maken. Ik spreek ze dan maar niet aan, hoewel ik soms die neiging heb. Wel luister ik stiekem mee”, lacht de Edese. 

Achterop de stenen schrijft Janette de gegevens van haar Facebookaccount en nodigt ze de vinder van het exemplaar uit om de pagina te bezoeken én een reactie, eventueel met foto, achter te laten.

EDE MARKETING Bij Ede Marketing omarmen ze YouRockEde en zochten enige tijd geleden contact met de initiatiefneemster. Laura van den Biggelaar daarover: ,,Mensen zien de stenen als een lichtpuntje in deze tijd waarin veel niet mogelijk is. Janette doet dit met zoveel enthousiasme dat we vonden dat wij als Ede Marketing daar ook iets mee moesten doen. Bepaalde, minder bekende, plekken in de gemeente komen in de spotlights en dat is prachtig om via YouRockEde terug te zien. Iedereen kent de Ginkelse Heide en het Wekeromse Zand, maar juist met deze stenen worden ook andere locaties belicht.” 

Er zijn twintig stenen gemaakt met afbeeldingen van iconische plekken in de gemeente Ede

Verder zegt ze: ,,Wij kwamen met het idee voor speciale Bezoek Ede stenen en dat heeft Janette opgepakt. Er zijn twintig stenen gemaakt met afbeeldingen van iconische plekken in de gemeente Ede. Bijvoorbeeld De Koepel in Lunteren, de Doesburgermolen, maar ook het wild en Airborne heeft zij getekend. Die plekken en onderwerpen krijgen aandacht, omdat mensen een bericht met foto posten op Facebook. Dat brengt anderen wellicht op het idee om die locatie ook eens te bezoeken.”

Janette Kroesen over ‘reclame maken’: ,,Dat doe ik eigenlijk helemaal niet. Ik heb ook geen win- of deelactie. Ik leg tijdens een wandeling van vijf a zes kilometer meestal vijf a zes stenen neer. Vind het ook leuk om nieuwe wandelingen te maken en kom op deze manier op plaatsen waar ik nog nooit ben geweest. Ook daar laat ik stenen achter. Over die, voor mij, nieuwe routes schrijf ik op mijn pagina en zo ontdekken andere mensen dat stukje natuur ook.”

AANTALLEN Ondertussen liggen er tussen de 500 en 600 door Janette beschilderde stenen in de natuur. ,,Het gaat me niet om aantallen. Natuurlijk is het leuk om reacties te krijgen, maar ook daar is het mij niet om te doen.”

Plannen voor de toekomst: ,,Het is en blijft een hobby, waar ik wellicht ooit mee stop. Maar gezien alle positieve reacties die ik krijg, ga ik voorlopig nog lekker door. Mensen hebben in deze tijd behoefte aan een cadeautje en aan iets leuks. Soms krijg ik ook het verzoek om een persoonlijke steen te maken. Stenen maken en wegleggen is leuk, maar voor nu is het niet de bedoeling er iets commercieels van te maken.”

Door Barry Wensink

eigen foto
Foto: eigen foto
eigen foto
Foto: eigen foto