'Verheft uw hart' is de betekenis van de Latijnse naam. Het koor repeteert al sinds jaar en dag in de hervormde Maranathakerk aan de Hertenlaan. Kerkgangers zijn lid, maar ook andere Lunteranen en zanglustigen uit de regio zingen graag mee, zoals bestuursvoorzitter Rino Bakker (45), woonachtig in Barneveld.

Ans van Scherrenburg begeleidt Sursum Corda al vele jaren op de piano bij het repeteren, terwijl het Holland Symfonieorkest met 25 musici het koor begeleidt tijdens het aanstaande concert. ,,Het klikt goed onderling", zegt Bakker. ,,Het zijn in ons koor voor een deel vrienden geworden. Dat heeft absoluut invloed op de manier van zingen. Als je genegenheid voelt naar elkaar, maakt dat een bepaald hormoon los. Dat is nodig. Je moet een team zijn, anders kun je samen geen muziek maken."Je moet een team zijn, anders kun je samen geen muziek maken

Voor Bakker was de uitvoering van het Matthäus Passion vorig jaar een hoogtepunt, met een kinderkoor en zes professionele solisten. ,,Ik las daarna hele goede recensies." De voorzitter vond het ook een belevenis om het stuk 'A child of our time' met het koor te zingen, dat handelt over de Kristallnacht. ,,De componist was heel verontwaardigd over de Jodenhaat en de vervolging. Dat zijn van die pareltjes, dat je met je muziek een heel bijzonder verhaal kunt vertellen." Bakker vindt het mooi dat het koor nu twee zeer verschillende requiems achter elkaar zingt. ,,Het koor is niet bang. Zo moet je er soms naar toe werken om iets moderns te zingen, wat in het begin misschien niet zo gemakkelijk in het gehoor ligt. Maar dat wordt elk jaar mooier."

Het aanstaande concert staat mede in het licht van 75 jaar Bevrijding, vandaar de keuze voor het befaamde 'Requiem' van Mozart en 'Requiem for the living' van Dan Forrest. ,,Die Amerikaanse componist is zelfs bij ons geweest. Samen hebben we het hele stuk doorgenomen", vertelt de dirigent, die in Ede opgroeide en nu in Zeist woont. ,,Hij is een bevlogen man. Dat requiem is heel bijzonder, want er zit heel veel passie in. Forrest koppelt bijbelteksten uit Job en Prediker aan elkaar als een soort klaaglied. Alles is ijdelheid. Het leven is net als de wind, want er overkomt ons van alles. De componist schrijft dat na de dood van een persoon het proces pas begint voor de nabestaanden. Dat doet hij op een hele ontroerende manier met klank en tekst. Voor mij is het persoonlijk extra bijzonder, omdat mijn zus twee jaar geleden is overleden. 'Requiem for the living' klinkt modern, maar bezit ook traditionele elementen. Het is heel melodisch en kan enorm raken. Het stuk bevat dissonanten en wordt begeleid door bijzondere percussie-instrumenten zoals een krotali, een soort klokkenspel."

Mozart maakte het Requiem voor een begrafenis en Van der Pol noemt hem een groot kunstenaar in het uitbeelden van klank, tekst en emoties. Toen hij het voor het eerst uitvoerde met het Tabor Jongerenkoor uit Ede, merkte hij dat het jonge mensen ook bijzonder raakt. Ook nu nog bij het schoolkoor van de Stichtse Vrije School in Zeist, waar Gert Jan tevens dirigent is. ,,Hun passie is fantastisch en het is heel populair bij die jongeren." (laat indrukwekkend filmpje zien van concert in het Concertgebouw in Amsterdam).

Volgens Van der Pol heeft de kwaliteit van de muziek ook alles te maken met hoe koorleden en muzikanten met elkaar omgaan. ,,Het gaat om de harmonie, de toon en dat merk je. We dragen de muziek hier bij Sursum Corda met z'n allen. Harmonie voel je en muziek heeft daar heel veel baat bij."Harmonie voel je en muziek heeft daar heel veel baat bij

Het koor studeert elk jaar een oratorium in, een stuk muziek waarmee een verhaal verteld wordt. ,,Met de Johannes of Matthäus Passion is dat natuurlijk letterlijk aan de orde. Als je dat goed uitvoert, hangen ze aan je lippen. Ook het Requiem is een eeuwenoud verhaal in een Latijnse tekst gegoten. Die indrukwekkende muziek gaat over de dag des oordeels, waar ze in de Middeleeuwen zo bang voor waren. Mozart weet daar wel raad mee. Prachtig toch? Of je nu gelovig bent of niet, zoiets moet je overtuigend zingen. De componist Forrest is een religieuze man, terwijl Mozart een vrijmetselaar was."

Het huidige bestuur van Sursum Corda bestaat, naast Rino Baker uit: Wim van Ginkel, Marieke Lammers, Liesbeth Blanken en Florien Versteeg. ,,De koorleden waarderen onze open communicatie. Het gaat goed. Ook financieel hebben we weleens slechtere jaren gehad, al blijft het hard werken om rond te komen." Betaling van het orkest zou echter niet mogelijk zijn zonder subsidie.

Half december houdt Sursum Corda nog een zogenoemde scratch-Messiah, waarbij zanglustigen een hele dag mee kunnen repeteren met het koor en het oratorium 's avonds samen uit kunnen voeren. Bakker ziet een mooi perspectief om toe te werken naar het honderdjarig jubileum, wat ongetwijfeld gevierd zal worden.

Kijk ook eens op www.covsursumcorda.nl.

Door Freek Wolff