De auto komt voor een periode van anderhalf jaar naar Soesterberg in het kader van de tentoonstelling 'Hij of ik, een Canadees of een Duitser'. Daarin is Canadees en Duits materieel naast elkaar te zien. Deze tentoonstelling, een onderdeel van de grotere expositie '75 jaar vrijheid', over een Canadees en een Duitser, gaat over de strijd die is geleverd voor de bevrijding van Nederland vanuit Canadees en Duits perspectief door de ogen van twee militairen. Centraal staan twee persoonlijke, waargebeurde verhalen van beiden die soms schokkende parallellen vertonen.

MAJOR EN KÜRTEN De Franstalige Canadees Léo Major (1921-2008) uit Québec meldt zich in 1940 vrijwillig bij het Canadese leger. We volgen hem in zijn opmars vanaf Juno Beach, langs slagen, naar plekken waar hij ernstig gewond raakte, zijn beste vriend verloor en moedig in zijn eentje Zwolle binnenviel. Ook wordt Hans Kürten (1925) uit Leverkusen gevolgd, die opgroeit in een land onder Hitler. In 1943 moet hij in dienst, in oktober 1944 raakt hij betrokken bij gevechten rondom Arnhem. Net als Léo verliest Hans zijn beste vriend en raakt meerdere malen zwaargewond.

De redactie selecteert, voor u, wekelijks een aantal belangrijke en spraakmakende verhalen uit de regio.

EMPATHIE Museum-directeur Paul van Vlijmen: ,,Door de confrontatie met dezelfde gebeurtenissen vanuit Duits perspectief ontstaat er ruimte voor empathie". De auto die Kevin Wheatcroft tijdelijk heeft afgestaan, staat op een wereldberoemde foto: Hitler staat in deze auto tijdens de annexatie van Tsjecho-Slowakije. Speciaal voor doeleinden als deze kon in enkele exemplaren de bijrijdersstoel naar beneden worden geklapt waardoor Hitler kon staan in de auto. De bijzondere auto heeft drie assen en zes wielen. De productie bleek te duur en er liepen tussen 1934 en 1939 slechts 57 exemplaren van de band. De auto was geschikt voor moeilijk begaanbaar terrein en kon hooguit 76 km per uur halen op de openbare weg. In de praktijk kwam de auto operationeel niet in gebruik, maar werd deze alleen gebruikt door de Wehrmachtstaf en de nazi-top. Er is nog slechts een handvol exemplaren bekend.

Twee exemplaren ervan werden als relatiegeschenk aan Benito Mussolini en Francisco Franco gegeven. De Spaanse auto staat nog steeds in het Koninklijk Paleis in Madrid. In de Verenigde Staten zijn nog enkele exemplaren. Slechts één exemplaar is voor publiek te zien in het Auto en Technik Museum in Sinsheim (Duitsland). De andere auto's verdwenen naar particuliere collecties.

WASP Naast de tentoonstelling 'Hij of ik' toont het NMM in het grote Arsenaal hoe de bevrijding werd bevochten en wat daar ook in logistieke zin voor nodig was. Er zijn tal van grote voertuigen zoals vrachtwagens te zien, maar ook de bijzondere Duitse 'Tiger II' tank, de zeldzame bemande V1 en het Canadese landingsvaartuig 'Buffalo', de 'Archer' tankjager en vlammenwerper 'the Wasp'.

Door Jan van Steendelaar